Uutinen Indonesian lento-onnettomuudesta on herättänyt julkisuudessa keskustelua lentoturvallisuudesta. Lento-onnettomuuksien karmaisevuudesta huolimatta ne ovat edelleen tilastollisesti todella harvinaisia.
Video: Järkyttyneet omaiset kokoontuivat lentokentälle – Indonesian turmakoneessa 189 matkustajaa
Lentoturmia ajatellessa tulee usein ensimmäisenä mieleen, ettei niistä selviytyminen ole mahdollista.
Asiantuntijat kuitenkin kertovat, että lentoturmasta selviytyminen on tilastollisesti jopa menehtymistä todennäköisempää.
BBC uutisoi, että Yhdysvaltain kansallinen liikennelautakunta teki vuosien 1983–1999 lentoliikenneonnettomuuksista raportin, jonka mukaan yli 95 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksien osallisista selvisi onnettomuudesta hengissä.
Vakavampien onnettomuuksien kohdalla selviytymisprosentti oli 55.
Mahdollisuudet selviytymiseen nojaavat vahvasti eri onnettomuuden tekijöihin, esimerkiksi onko koneessa tulipaloa, missä korkeudessa onnettomuus tapahtuu ja erityisesti missä.
Kolme päätekijää vaikuttavat selviytymismahdollisuuksiin
Euroopan liikenneturvallisuusvirasto selvitti vuoden 1996 tutkimuksessa, että 90 prosenttia lentoliikenneonnettomuuksista oli sellaisia, joista oli teknisesti mahdollista selviytyä.
Asiantuntijoiden mukaan lentoturvallisuus on kahden vuosikymmenen aikana kehittynyt vielä entisestään ja kuolettavia onnettomuuksia on yhä vähemmän.
Lentoliikennejärjestön entinen johtaja Tom Farrier kertoo, että matkustajan mahdollisuudet selviytyä lento-onnettomuudesta riippuvat kolmesta päätekijästä.
Näitä ovat koneeseen kohdistunut iskuvoima, koneen kestävyys ja onnettomuuspaikka.
Auttaako mereen laskeutuminen?
Turvallisuuden kannalta on yhdentekevää, laskeutuuko kone mereen vai maalle.
Lentokouluttajana toimiva Adrian Gjertsen kertoo, että onnettomuuksissa vaikuttavat enemmän pelastusviranomaisten mahdollisuudet päästä onnettomuuspaikalle.
– Esimerkiksi Hudsonjokeen laskeutuneen koneen tapauksessa pelastusviranomaiset pääsivät paikalle todella nopeasti ja kukaan ei menehtynyt. Mutta keskellä merta jo pelkästään matkustajien saaminen takaisin maalle on ongelmallista, Gjertsen kertoo.
– Ei ole väliä tapahtuuko onnettomuus Saharassa vai keskellä Atlanttia, sillä kummassakaan paikassa ei ole pelastusviranomaisia lähettyvillä.
Onko lentokoneen takaosa turvallisempi?
Internet on täynnä ohjeita lento-onnettomuuksista selviytymiseen.
Ihmisiä kehotetaan esimerkiksi käyttämään aina turvavöitään, laittamaan päälleen ei-palavia vaatteita ja laskemaan lähimpään hätäuloskäyntiin olevien penkkirivien määrä.
Joidenkin mukaan lentokoneen turvallisin osa olisi sen takaosa. Gjertsenin mukaan asiat eivät kuitenkaan aina ole näin musta-valkoisia.
– Yksi ongelmallinen käyttäytymistapa on, että ihmisillä on suuri halu kerätä poistuessaan matkalaukkujansa ja henkilökohtaisia tavaroitansa mukaan.
– Jos jokin menee vikaan, on tärkeintä vain poistua koneesta mahdollisimman nopeasti, hän toteaa.