Lentokone syöksyi nousun aikana maahan eilen Meksikossa. Kaikki 103 matkustajaa selvisivät vakavasta lentokoneonnettomuudesta, jossa koneesta jäi jäljelle vain palava hylky. Lentokoneonnettomuudet johtavat paljon harvemmin kuolemaan kuin voisi kuvitella.
Lentokoneen putoaminen nousun aikana on monen lentopelkoisen painajainen. Pelko toteutui eilen Meksikossa ja 85 ihmistä loukkaantui vakavassa lentokoneonnettomuudessa. Painajaismainen tilanne sai kuitenkin onnellisen lopun, kun kaikki 103 matkustajaa selvisivät onnettomuudesta.
Selviytymistä on ihmetelty kansainvälisessä mediassa, sillä lentokoneesta jäi laskun jälkeen jäljelle vain palava hylky. Ilmailuonnettomuudesta selviäminen ei kuitenkaan ole niin harvinaista kuin voisi luulla.
Nämä asiat vaikuttavat selviytymiseen eniten
BBC kertoo, että Euroopan matkustusturvallisuutta tilastoivan järjestön arvion mukaan jopa 90 prosentista lentoliikenneonnettomuuksista olisi mahdollista selviytyä.
Samansuuntaisia lukuja on saatu myös Yhdysvalloissa, jossa on The Telegraphin mukaan tutkittu, että 90 prosenttia kansallisissa lentokoneonnettomuudessa olleita on selvinnyt. Tutkimuksen valmistumisen jälkeen ilmailuturvallisuus on vain parantunut
Selviytyminen ei kuitenkaan ole täysin sattumaa. Siihen vaikuttaa BBC:n mukaan se, kuinka pahasti lentokone vaurioituu, syttyykö kone palamaan ja kuinka korkealla kone on lentänyt ennen putoamista.
Meksikon lento-onnettomuudessa suurin osa haavoittuneista pääsi koneesta itse ulos ennen kuin se syttyi palamaan.
Matkustajakin voi vaikuttaa
Myös laskeutumisympäristön turvallisuus vaikuttaa selviytymismahdollisuuksiin. Jos apu on lähellä, selviytymismahdollisuudet ovat suuremmat.
Sen sijaan esimerkiksi se, laskeutuuko kone maahan tai veteen, ei BBC:n mukaan vaikuta seliviytymismahdollisuuksiin.
– Sillä, sattuuko onnettomuus keskellä Saharaa tai Atlanttia, ei ole paljoa merkitystä. Kukaan ei kummassakaan tapauksessa ole auttamassa, kertoo ilmailukonsultti Adrian Gjertsen BBC:lle.
Matkustajakin voi vaikuttaa omiin mahdollisuuksiinsa esimerkiksi pitämällä turvavyötä kiinnitettynää, käyttämällä vaatteita, jotka eivät syty herkästi palamaan, toimimalla ripeästi ja laskemalla istuinrivit lähimmälle hätäuloskäynnille siltä varalta, että valot sammuvat.