Satu Tuomiston Finnairin lennon määränpää siirrettiin toiseen kaupunkiin ylibuukkauksen vuoksi: "Ajattelin, että ei helvetti, miten näin voi tehdä"

Yrittäjä Satu Tuomisto suuntaa miehensä Toni Dahlmanin kanssa lomailemaan Kreetalle. 

Vuoden 2008 Miss Suomi ja C Morella MM-rallin parissa työskentelevä Satu Tuomisto kertoi 29. kesäkuuta Facebookissa, miten hänen ja hänen miehensä Toni Dahlmanin Finnairin lomalento Kreetan Heraklioniin on siirretty kysymättä ylibuukkauksen vuoksi Kreetan Haniaan. Hän kertoo varanneensa lennot, kuljetuksen kentältä ja majoituksen erikseen jo kolme kuukautta sitten. 

– Onko tämä ihan tyypillinen tapa toimia ja onko mitään tehtävissä? Lennämme Kreetalle, ja koska majoitumme Ágios Nikolaoksessa, niin luonnollisesti varasimme aamulennot Heraklioniin. Valitsimme Kreetan lyhyen suoran lennon vuoksi ja maksimoidaksemme lomapäivät kohteessa. Viikko sitten varasimme ja maksoimme myös istuinpaikat erikseen. Samaan aikaan alkoi tulla meiliä lennon ylibuukkauksesta, Tuomisto kirjoittaa Facebookissa. 

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen tästä.

Finnairin puolesta hänelle on tarjottu lennonsiirtoa, mitä hän ei hyväksynyt, koska muutoin saapumisaika hotellille olisi ollut myöhään illalla, eikä yrityksen tarjoama korvaussumma korvaa puoliakaan yhden päivän hotellimaksusta. 

Lennon on määrä lähteä kohti Kreetaa sunnuntaina 2. heinäkuuta. Kolme päivää ennen lentoa Tuomisto sai viestin, että lennon määränpää on siirretty Haniaan. Suora lento Helsingistä Haniaan kestää noin 3,5 tuntia ja taksimatka Haniasta Ágios Nikolaokseen neljä tuntia. 

Tuomisto kertoi MTV Uutisille saaneensa 30. kesäkuuta Finnairilta sähköpostin, jonka mukaan Finnair on tehnyt hänen tapaukselleen käsittelynumeron ja pahoitellut asiaa. Viesti on Tuomiston mukaan automaattiviesti. 

– Mutta olen mielissäni, sillä ajattelin aluksi, että saanko mitään korvauksia tästä toiminnasta. Että onko siinä joku porsaanreikä, mikä evää korvauksen. Olen hyvilläni siitä, että Finnairin toimesta on luotu jo valmiiksi käsittelynumero. Siitä pystyy jatkamaan eteenpäin ja laittamaan kaikki korvausvaateet, Tuomisto kertoi MTV Uutisille 30. kesäkuuta.

Ensimmäinen ajatus Finnairin toiminnasta ei Tuomistolla kuitenkaan ollut hyvä. 

– Ajattelin, että ei helvetti, miten näin voi tehdä. Puhutaan kuitenkin asiakaspalvelutyöstä. On mahdotonta ottaa lentoja nyt muualta sesonkiaikana. Eniten jännitin sitä, jos kaikki maksut jäävät omaan piikkiin. Taksimatka Haniasta Agios Nikolaokseen maksaa noin 350 euroa. Keräsin itseni kiukustani ja mietin, että emme varmaankaan ole ainoita. Siellä voi olla menossa samaan kohteeseen myös lapsiperheitä, joiden matkabudjetit voivat olla sellaisia, ettei niistä pysty yhtäkkiä irrottamaan montaa sataa euroa ylimääräistä. Olemme siinä mielessä onnekkaita, että olemme aikuisia, Tuomisto kertoi. 

Tuomiston saamien viestien perusteella Finnairin toiminta ei ole mitenkään harvinaista. Hänelle tapahtunut jättää ilmaan kysymyksiä.

– Mielivaltainen toiminta yhtiöltä, joka on aina herättänyt suurta luottamusta, herättää kysymyksen, että miten näitä tapauksia on minunkin korviini kantautunut kymmenittäin, ja niitä tulee koko ajan lisää. Miten näinä päivänä on varaa tehdä noin, vaikka on miten iso yhtiö tahansa, Tuomisto jää pohtimaan. 

Finnair kommentoi tapausta

Finnairin viestinnästä Noora Salmi kommentoi MTV Uutisille 30. kesäkuuta, että he ovat erittäin pahoillaan Tuomiston matkaan tulleesta muutoksesta ja siitä aiheutuneesta ylimääräisestä vaivasta. 

 – Joihinkin Heraklionin-lennon varauksiin on jouduttu tekemään muutoksia, koska lennon konetyyppi jouduttiin vaihtamaan pienempään konetyyppiin. Koneenvaihdokset joudutaan joskus valitettavasti tekemään lyhyelläkin varoitusajalla. Muuten emme voi kommentoida yksittäisen asiakkaan tapausta, mutta voimme kertoa asiasta yleisellä tasolla, Salmi kertoi. 

Vastaavissa tilanteissa Salmen mukaan Finnair etsii aina ennen lentoa tai lähtöportilla vapaaehtoisia matkustajia, jotka olisivat halukkaita vaihtamaan lentonsa toiseen.

 – Etsimme vapaaehtoisille parhaan korvaavan lennon määränpäähän ja korvaamme mahdollisen viivästyksen ja harmin. Yleensä vapaaehtoisia löytyy riittävästi, ja on erittäin harvinaista, että asiakas joutuu tahtomattaan vaihtamaan lentoa. Jos näin kuitenkin käy, etsimme asiakkaalle luonnollisesti parhaan korvaavan lennon ja korvaamme mahdollisen viivästyksen ja harmin. Korvauksen määrä riippuu lennon pituudesta ja viivästyksen kestosta, Salmi kertoi. 

Lue myös:

    Uusimmat