Näin puolustautuu romanien syrjinnästä tuomittu raisiolaisyrittäjä: "Nyt oikeus päätti, mitä työntekijä saa pelätä ja mitä ei"

Romanien syrjinnästä eilen tuomittu raisiolainen yrittäjä aikoo valittaa tuomiostaan hovioikeuteen. Hänen mukaansa hänet sekä hänen yrityksensä työntekijä tuomittiin syrjinnästä väärin perustein.

Video: Viime viikkoina on keskusteltu romanien työmarkkinoilla kohtaamasta syrjinnästä.

Tuomioon johtaneet tapahtumat sattuivat Raisiossa sijaitsevassa vaatekaupassa noin vuosi sitten. Kaupan ovelle oli saapunut kaksi miestä ja yksi nainen, jotka eivät olleet päässeet kauppaan oven oltua lukossa.

Kaupan myyjä oli kertonut henkilöille, ettei voi päästää kolmea ”tummaa” kauppaan kerralla.

Asiasta tuli oikeusjuttu.

Varsinais-Suomen käräjäoikeuden eilen antaman tuomion mukaan toimitusjohtaja oli ohjeistanut kaupan myyjää päästämään kauppaan vain yhden romanin kerrallaan.

Oikeuden mukaan sekä myyjä että toimitusjohtaja syrjivät seuruetta etnisen alkuperän perusteella. Kumpikin tuomittiin maksamaan 30 päiväsakkoa ja korvaamaan syrjityille 500 euroa kullekin. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

"Uskomaton tuomio"

MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen toimitusjohtajan mukaan tuomio on uskomaton. Hän aikoo valittaa siitä hovioikeuteen.

Hänen mukaansa tapauksessa ei ollut kyse syrjinnästä. Hänen mukaansa kaupan myyjä toimi tilanteessa yrityksen työturvallisuusohjeistuksen mukaisesti. Kyseisen ohjeistuksen on tarkastanut ja hyväksynyt Aluehallintovirasto, yrittäjä kertoo.

Ohjeistuksen mukaan kaupan myyjä saa pitää myymälän ovea lukossa iltaisin ja olla päästämättä liikkeeseen asiakkaita ryhmissä, mikäli kokee olonsa uhatuksi. Ohjeistuksessa ei yrittäjän mukaan puhuta romaneista.

– Meidän myymälämme ulko-ovi on aina lukossa toimistohenkilökunnan lähdettyä, eli kello 16.30-18.00. Silloin myymälänhoitaja joutuu olemaan liikkeessä yksin.

Yrittäjä katsoo, että vuoden takaisessa tapauksessa myyjällä oli oikeus evätä romanien pääsy kauppaan, sillä nämä olivat yrittäjän mukaan käyttäytyneet tilanteessa uhkaavasti.

– Myymälän ovi oli ollut lukossa, eikä myyjä ollut heti ehtinyt avaamaan ovea. He sitten hakkasivat ovea niin kiukkuisasti, ennen kuin myyjä ehti ovelle. Ovea ei oltu heidän takiaan laitettu kiinni, vaan se on jokapäiväinen käytäntö.

"Tuli ovelle tommonen kolmen hengen romaniporukka"

Yrittäjän mukaan myyjä oli ollut tilanteessa kauhuissaan. Tästä puhuu hänen mukaansa hätäkeskusnauhoite, joka oli todisteena myös oikeudessa. Myyjä oli soittanut hätäkeskukseen henkilöiden poistuttua, koska hänellä oli hätä.

Puhelun alussa myyjä kertoi, että ”tuli ovelle tommonen kolmen hengen romaniporukka. On ohjeistus, etten saa päästää heitä kuin yhden kerrallaan sisälle”.

Oikeus katsoi ratkaisussaan, että hätäkeskuspuhelu ja myyjän tapa puhua romaneista sekä heitä koskevasta ohjeistuksesta vahvisti käsitystä siitä, ettei henkilöitä oltu päästetty kauppaan nimenomaan heidän etnisen alkuperänsä takia.

Oikeus ei löytänyt mitään perusteita sille, miksei romaneja olisi liikkeeseen voinut päästää. Tuomion perusteella edes myyjän kertomuksesta ei ilmennyt, että henkilöt olisivat käyttäytyneet tilanteessa tavalla, jonka olisi voinut tulkita häiritseväksi.

– Pelkkä harmistuksen osoittaminen taikka katsominen tietyllä ilmeellä eivät tällaisia seikkoja ole, oikeus linjasi.

Yrittäjä näkee asian toisin.

– Nyt oikeuslaitos päätti sen, mitä työntekijä saa pelätä ja mitä ei.

Lue myös:

    Uusimmat