Rahapeliyhtiöt maksavat heidän tuotteitaan sosiaalisessa mediassa markkinoiville ihmisille sen mukaan, kuinka paljon markkinoijien kautta tulleet pelaajat häviävät. Affiliaatti eli pelimarkkinoija saa rahaa niin kauan kun hänen kauttaan rekisteröitynyt henkilö pelaa.
MTV Uutiset kertoi alkuviikosta siitä, kuinka ulkomaiset rahapeliyhtiöt ovat löytäneet sosiaalisesta mediasta, kuten Twitteristä, Facebookista, Instagramista ja YouTubesta uusia viestintäkanavia.
Rahapelien markkinoinnissa affiliaateiksi kutsutaan yritysten pelejä markkinoivia yksityishenkilöitä.
Se, miten raha liikkuu pelaajien ja yhtiöiden välillä, jäi epäselväksi.
Juttujen jälkeen MTV Uutisiin otti yhteyttä henkilö, jota harmittaa peliyhtiöiden tapa toimia affiliaattiensa kanssa.
Mies sanoo tehneensä affiliaatti-markkinointia eli kumppanuusmarkkinointia jo vuosien ajan. Hän korostaa, ettei hän itse toimi peliyhtiöiden laskuun vaan tekee toisenlaista nettimarkkinointia suomalaisille.
Mies tekee selkeän eron rahapeliyhtiöiden affiliaattien ja muiden affiliaattien välille. Kaikki affiliaatit tienaavat vain jos yritys saa heidän kauttaan tuloja. Muut saavat kertapalkkion, pelimarkkinoija jatkuvan palkkion.
– Esimerkiksi jos blogin pitäjällä on sivullaan mainos, jonka kautta myydään mekkoja, blogisti saa hänen kauttaan myydystä mekosta tietyn prosenttiosuuden vain yhden kerran. Peliyhtiöiden markkinoijat sen sijaan saavat elinikäisen korvauksen. Kun joku rekisteröityy pelaamaan heidän kauttaan, affiliaatti saa prosenttiosuuden hänen häviämistään rahoista niin kauan tämä pelaaja pelaa, mies kertoo.
Hän haluaa pysyä tässä jutussa nimettömänä, koska uskoo, ettei hänen mielipiteistään pidettäisi pienissä affiliaattipiireissä.
Peliyhtiö Guts.com vastasi MTV Uutisten asiaa koskeviin kysymyksiin. Sen affiliaattimanageri Fredrik Wadstein vahvisti, että affiliaatti saa hänen kauttaan rekisteröidyn pelaajan kautta komissiota niin kauan kun pelaaja jatkaa pelaamista.
– Usein toki pelaaja voittaa, ja olemme iloisia kun niin käy, Wadstein sanoo.
”Tienestit tulevat tappioista”
Affiliaattimies toivoo, että somesuosikkien seuraajat ymmärtäisivät pelin hengen.
– Affiliaatin ei kannata antaa seuraajilleen hyviä pelivihjeitä. Hän tienaa vain silloin, jos hänen kauttaan rekisteröitynyt pelaaja häviää, mies sanoo.
Affiliaattisopimusten mukaan palkkiot maksetaan liikevaihdon mukaan. Esimerkiksi Betsson määrittelee liikevaihdon siksi summaksi, jonka affliliaatin hankkima pelaaja on pelannut - niin että summasta on vähennetty pelaajan voittamat rahat.
MTV Uutisten haastattelussa Unibet kiisti maksavansa suomalaisille yhteistyökumppaneilleen asiakkaiden hankkimisesta. Yhtiö korosti maksavansa heille Suomessa kertakorvauksen viestinnästä, ei markkinoinnista.
MTV Uutiset yritti kysyä palkkioiden maksamisesta myös Suomen suosituimmilta yksityishenkilöiltä, jotka twiittaavat ahkerasti vedonlyönnistä. He eivät halunneet vastata markkinointia koskeviin kysymyksiin.
Guts.com vastasi kysymyksiin, jotka koskivat jutussa esillä nousevia asioita. Betsson ja Unibet eivät vastanneet sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin.
Yksikään peliyhtiö ei ole vahvistanut MTV Uutisille maksavansa suomalaisille affiliaateille jutussa kuvatulla tavalla.
”Tienaavat satojatuhansia euroja”
Myös MTV Uutisten haastattelema Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho sanoi, että affiliaatit tienaavat silloin, kun heidän kauttaan rekisteröitynyt pelaaja häviää rahaa.
– Peliyhtiö maksaa jokaisesta sivuston kautta tulleesta, rekisteröityneestä pelaajasta sovitun suuruisen summan, joka meidän tietojemme mukaan näyttää vakiintuneen 35 prosentin suuruusluokkaan pelaajan häviämistä rahasummista, Laiho sanoi.
Hän arvioi, että summat ovat huomattaviakin ja kohoavat jopa kymmeniin tuhansiin euroihin.
MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen affiliaatin mukaan summat ovat paljon suurempia.
– Suomessa parhaat affiliaatit tienaavat kymmeniätuhansia euroja kuukaudessa eli satojatuhansia euroja vuodessa, hän sanoo.
Hän ei suostu tarkentamaan sitä, miksi hän uskoo summien olevan näin suuria. MTV Uutiset ei ole voinut vahvistaa tätä arviota mistään.
Poliisihallituksen arvion mukaan suomalaiset pelaavat ulkomaisten rahapeliyhtiöiden kautta noin 130 miljoonalla eurolla vuodessa.
”Rahat kierrätetään virtuaalilompakon kautta pelitilille”
Todisteeksi sanoistaan affiliaatti vinkkaa peliyhtiöiden sivuilla julkisesti oleviin affiliaattisopimuksiin. Katsoimme Betssonin, Guts.com:in ja Unibetin affiliaattisopimuksia.
Niissä määritellään, että affiliaatti saa palkkion kuukausittain. Palkkio on tietty prosenttiosuus siitä rahasta, mitä affiliaatin kautta hankkineet pelaajat häviävät rahaa.
Poliisihallituksen Laiho arvioi, että toimintaan saattaa liittyä veronkierron piirteitä.
– Palkkiot voidaan verhoilla rahapelivoitoiksi, jotka ovat Suomen voimassa olevan lain mukaan verottomia, Laiho sanoo.
Betssonin, Guts.com:in ja Unibetin affiliaattisopimuksissa määritellään, että affiliaatti vastaa verojen maksusta itse.
– Useimmat ottavat palkkiot virtuaalilompakkoon. Sieltä ne voidaan siirtää pelitilille, ja kun rahat siirtää pelitililtä pankkitilille, ne näyttävätkin voittovaroilta, affiliaattimies sanoo.
Guts.com ja Unibet kertovat maksavansa palkkiot pankkisiirtona tai nettilompakkoon, Betsson pelitilille.
Nimettömänä pysyvän affiliaattimiehen kertomusta rahan siirroista on vaikea todistaa.
Miestä ärsyttää se, miten peliaffiliaatit toimivat.
– Peliaffiliaatit pelaavat ihan eri säännöillä kuin muut ja luovat koko affiliaatti-markkinoinnille kyseenalaista mainetta, mies sanoo.
KRP kertoi tiistaina harkitsevansa, aloittaako se ulkomaisia rahapeliyhtiöitä ja niiden affiliaatteja koskevan rikostutkinnan.
Affiliaattimies toivoisi, että poliisi selvittäisi huolella, mistä rahat affiliaatin nettilompakkoon tulevat eikä uskoisi, jos niitä vain väitetään pelivoitoiksi.