Autoliiton koulutuspäällikkö muistuttaa, mitä moottorin esilämmityksessä pitää ottaa huomioon.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että moottorin esilämmittämisellä vaikutetaan sen kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen.
Vesalainen kertoo, että suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:
- 0,5 h–1h, ilman lämpötilan ollessa 0˚C-(–5˚C)
- 1h–2h ilman lämpötilan ollessa –5˚C-(–10˚C)
- 2h–3h ilman lämpötilan ollessa alle –10˚C
Lue myös: Autoliitto saanut "huolestuneita yhteydenottoja" – tämä monelta autoilijalta on nyt mennyt ohi
– Sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi vaikuttaa suositeltavaan lämmitysaikaan, kertoo Vesalainen.
Jäähdytinnestettä suoraan lämmittävän lohko- tai letkulämmittimen kohdalla riittää lyhyempi lämmitysaika. Annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika puolestaan valitaan silloin, jos käytössä on moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin.
Vesalainen vinkkaa, että lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika ja ajastimen toiminta kannattaa aika ajoin tarkistaa.
– Tämän voi tehdä jollain sähkölaitteella, jolla tolpan toiminta on helppo todeta, hän sanoo.
Mikäli tolppaan ei syystä tai toisesta tule sähköä, tarkista ensin ajastinkellon asento, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vesalainen suosittelee testaamaan vikavirtasuojan toiminnan ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla, jolloin vikavirtasuojan pitäisi laueta.
– Myös tolpan luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti myös pakkasilla, hän kertoo.
Toimiiko autosi lämmitysvastus?
Lämmitystolpan toiminnan lisäksi on syytä varmistaa, että auton moottorilämmittimen vastus toimii.
– Moni laittaa uskollisesti auton johdon päähän vielä vuosia sen jälkeen, kun moottorin lämmitysvastus on sanonut sopimuksensa irti, Vesalainen kertoo.
Mikäli autossa on lohko- tai letkulämmitin, voi lämmittimen toiminnan tarkastaa kuuntelemalla.
– Kun lämmitysjohdon kytkee kiinni moottorin ollessa kylmä, pitäisi hetken kuluttua alkaa kuulua lämpenemisen aiheuttamaa naksunaa tai jopa kohinaa.
Lue myös: Yksi asia sähköautoista yllätti, kun toimittaja lähti kokeilemaan liukkaalla ajoa – "Vaikuttaa olennaisesti auton käyttäytymiseen"
Näin testaat säteilylämmittimen
Säteilylämmittimen testaus onnistuu parhaiten kokeilemalla öljyn lämpötilaa.
– Nosta moottorin ollessa kylmä öljytikku ylös ja kokeile sormella öljyn lämpötilaa. Sen jälkeen auton voi laittaa tunniksi johdon päähän, minkä jälkeen koe kannattaa toistaa.
Vesalainen kertoo, että öljyn pitäisi olla selkeästi lämpimämpää kuin ennen lämmittämistä. Hän huomauttaa, että kuumalta öljy ei tässäkään vaiheessa tunnu, mutta lämpimämmältä kyllä.
– Sisätilanlämmittimen hurina saa monesti autoilijan kuvittelemaan, että myös moottorilämmittimen vastus toimisi moitteetta.
Kun esilämmität verkkovirralla, noudata näitä ohjeita
Vesalainen kertoo, että oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi on verkkovirralla esilämmitettäessä noudatettava seuraavia ohjeita.
Käytä vain laadukasta, riittävästi pakkasta kestävää lämmityskaapelia
Pidä lämpötolpan kansi aina lukittuna, riippumatta siitä, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Vesalainen muistuttaa, että tämä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennaista.
Älä jätä lämmitysjohtoa kiinni pistorasiaan, kun auto ei ole lämmityksessä. Vesalainen varoittaa, että lapset saattavat mennä tökkimään jatkojohtoa.
– Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin myös aikuiselle käyttäjälle tai auton luona liikkuville aiheutuu vakava sähköiskuvaara.
Maassa lojuva lämmitysjohto on myös altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille.
– Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen, Vesalainen varoittaa.
Alla olevalla videolla näytetään, miten irrotat lumipenkkaan jumittuneen auton. Juttu jatkuu videon alla.
1:27
Älä käytä jatkojohtoja moottorilämmittimen johdon kanssa. Vesalainen muistuttaa, että auton käyttäjän pitäisi hankkia valmiiksi oikeanpituinen lämmitysjohto.
– Pihalla liikkuvat lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja altistuvat näin sähköiskulle, hän kertoo.
Vesalainen muistuttaa myös, että auton saa lämmittää vain siihen tarkoitukseen kehitetyillä ja oikeaoppisesti asennetuilla lämmittimillä. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran.
– Välillä näkee luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Tähän liittyvät aina omat riskinsä eikä niin pidä missään tapauksessa toimia.
Vesalainen kertoo, että edelleen valitettavan usein mainittujen luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös, miten jatkojohtoja on esimerkiksi viritelty ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Hän muistuttaa, että oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja voi pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun.
Katso myös video: Näin tarkastat talvirenkaiden kunnon
4:54