Poliisi käynnisti eilen maanantaina kaksi viikkoa kestävän suojatievalvontajakson, jonka aikana liikennevalvontaa kohdistetaan erityisesti suojatiesääntöjen noudattamiseen. Helsingin poliisin ylikomisario julkaisi taulukon suojatierikkomusten seurauksista.
Liikenneturvan tilastojen mukaan kaikista tieliikenteessä menehtyneistä kymmenen ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia oli jalankulkijoita.
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 360 jalankulkijaa. Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista 60 prosenttia tapahtui suojatiellä.
Lasten ja vanhusten osuus suojatieonnettomuuksien uhreista on merkittävä.
Lue myös: Kammottava tuplatörttöily poliisiauton edessä Helsingissä: Ensimmäiseltä sankarilta lähti kortti, mutta miksi Mersu-kuskia ei rangaistu?
Ole tarkkana, kun lähestyt suojatietä
Poliisi kertoo tiedotteessaan, että maanantaina käynnistyneen suojatievalvonnan pääkohteena on ajorataa käyttävien moottorikäyttöisten ajoneuvojen ja raitiovaunujen kuljettajien toiminta suojatietä lähestyttäessä sekä suojatien kohdalla.
– Näissä rikkomuksissa on kysymys yleensä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, koska suojatiesääntöjen noudattamatta jättäminen voi tyypillisesti johtaa onnettomuuteen, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo tiedotteessa.
Suojatievalvonta kohdistuu myös pyöräilijöihin ja muihin moottorittomien ajoneuvojen kuljettajiin. Moottorittomien ajoneuvojen kuljettajien sääntörikkeissä on usein kyse liikennevirhemaksulla eli "limillä" käsiteltävästä hallinnollisesta liikennerikkomuksesta.
Poliisin mukaan yhteistyötä tullaan tekemään myös kunnallisen pysäköinninvalvonnan kanssa. Uusi tieliikennelaki on lisännyt muun muassa vaarallista väärinpysäköintiä.
Tällaisia seuraamuksia suojatierikkomuksista määrätään
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein valisti tiistaina Twitter-tilillään, millaisia rangaistuksia erilaisista suojatierikkomuksista voidaan määrätä.
– Tämä tylsän näköinen taulukko kannattaa sisäistää, Pasterstein twiittasi.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lue myös: "Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä" – uusi pysäköintisääntö johtanut erikoisiin suorituksiin Helsingissä, katso kuvat
Pastersteinin julkaisemassa taulukossa on eritelty, millaiset kuljettajien tekemät rikkeet johtavat minkäkinlaiseen seuraamukseen.
Asteikon lievemmässä päässä olevista rikkeista selviää liikennevirhemaksulla tai sakolla, mutta vakavammissa tapauksissa tulkitaan rikoslakia. Tällöin nimikkeenä voi olla esimerkiksi vakava piittaamattomuus tai törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Tätä "esteetön kulku" oikeasti tarkoittaa
Kuten Pasterstein kertoi MTV Uutisille jo muutama viikko sitten, suhtautuu Helsingin poliisi suojatierikkomuksiin aiempaa tiukemmin. Taustalla on uuteen tieliikennelakiin kirjattu vaatimus siitä, että kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta lähestyessään suojatietä.
Poliisiylitarkastaja Kallion mukaan nyt käynnistyneessä valvonnassa puututaan pääasiassa sellaisiin tapauksiin, jossa ajoneuvon kuljettaja ei anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, joka on jo suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.
– Esteetön kulku tarkoittaa sitä, että jalankulkija voi ylittää suojatien hidastamatta tai nopeuttamatta alkuperäistä kävelynopeuttaan, Kallio toteaa.
Valvonnassa tullaan puuttumaan myös tapauksiin, joissa suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo ohitetaan pysäyttämättä sekä tilanteisiin, joissa näkyvyys suojatielle on rajoittunut muista syistä, mutta kuljettaja ei hidasta vauhtiaan tai pysähdy ennen suojatietä.
Lue myös: Ajatusvirhe autoa pysäköidessä voi aiheuttaa vaarallisia tilanteita – tämä sääntö autoilijan on pakko muistaa!
Lähde: Poliisihallitus