Johtajat punnitaan kriisitilanteissa. F1-sarjan kultasormi Toto Wolff ei ole koko uransa aikana joutunut isomman kritiikin kohteeksi, mutta nyt pienikin alho Mercedeksen menestystarinassa näyttää tuoneen hänestä esiin aivan uusia puolia. Valtteri Bottakselle tämä ei lupaa hyvää, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.
Formula 1 on tunnettu erityisen nopeista käänteistään. Yksikin huono kisaviikonloppu täydellisyyteen tähtäävässä tieteen ja huippu-urheilun yhteensulautumassa vaatii nopeaa reagoimista.
Mercedeksen kohdalla eletään nyt aikaa, jota emme ole päässeet todistamaan koko seitsemän vuoden valtakauden aikana. Tiimille jäi Monacosta käteen vain Lewis Hamiltonin seitsemäs sija. Viime viikonloppuna Azerbaidzhanissa se jäi kokonaan ilman MM-pisteitä.
MM-sarja on toki pitkä eikä Red Bull johda sitä edelleenkään kuin 26 pisteellä, mutta taustalla tapahtuva liikehdintä kertoo, ettei kaikki ole Mercedes-leirissä kunnossa. Auto on käyttäytynyt oudon hallitsemattomasti kahdessa edellisessä kisassa. Vaikka kyseessä on kaksi katurataa, joille 23 kisan mittaisessa kalenterissa ei juuri suunnittelussa painotusta anneta, ymmärryksen puute auton ongelmista on tässä kohtaa tallin suurin huolenaihe.
"Parin huonon kisaviikonlopun aikana kävi nopeasti ilmi, että tämä kulttuuri on voinut elää niin vahvana ainoastaan Mercedeksen vuosia jatkuneen ylivoiman ansiosta. Samoin myytti Toto Wolffista täydellisenä ihmisjohtajana."
Kisaviikonloput toivat esiin myös epätyypillisiä virheitä sekä täysin Mercedeksen toimintatavasta poikkeavaa julkista sanankäyttöä. Tähän asti Toto Wolffin jämäkästi johtamassa organisaatiossa on vallinnut niin sanottu no blame culture, jossa ei etsitä syyllisiä, vaan tuetaan virheisiin sortuneita, jotta näillä olisi seuraavalla kerralla paremmat edellytykset onnistua.
Parin huonon kisaviikonlopun aikana kävi nopeasti ilmi, että tämä kulttuuri on voinut elää niin vahvana ainoastaan Mercedeksen vuosia jatkuneen ylivoiman ansiosta. Samoin myytti Toto Wolffista täydellisenä ihmisjohtajana.
Valtteri Bottas myönsi ennen Bakun viikonloppua suoraan, että Wolffin antama lausunto Monacon GP:n varikkomokasta yllätti hänet. Itävaltalaisen mukaan tapahtumasarja, jossa Bottaksen pyörän mutteri rikkoutui renkaanvaihdon yhteydessä, käynnistyi kuljettajan väärästä sijoittumisesta varikkoruutuun.
F1-tallit tekevät joka viikonloppu lukemattomia toistoja harjoitellessaan varikkopysähdyksiä. Niihin jää silti aina pientä inhimillistä vaihtelua, mutta Bottaksen syyttäminen väärästä sijoittumisesta oli suorastaan pöyristyttävää. Myöhemmin on käynyt ilmi, että Wolff heitti asian ilmoille tutkimatta tarkemmin, mistä tapahtumien ketjussa oli oikeastaan kyse. Hän valitsi suojella yhtä parhaista mekaanikoistaan ennemmin kuin kuljettajaa, joka joutuu viidettä vuotta putkeen antamaan hänelle näyttöjä saadakseen lopulta jatkosopimuksen kuin ylhäältä annettuna lohdutuspalkintona.
LUE LISÄÄ: Valtteri Bottaksen varikkomokan syy selvisi – tämä kädenliike paljastaa mekaanikon tekemän virheen
Asian olisi voinut korjata Azerbaidzhaniin tultaessa, mutta sitä Wolff ei edelleenkään kunnolla tehnyt. Hän kylläkin tarkensi, ettei varikkoruutuun ajamista voida pitää tarkalleen ottaen virheenä, mutta Valtteri oli silti muutaman sentin väärässä paikassa. Ilmeisesti tämä edelleen ratkaisi Wolffin mielestä sen, että yksi pulttipyssyn heiluttaja neljästä epäonnistui täydellisesti muiden kolmen tehdessä rutiininomaisen renkaanvaihdon.
Seuraavana sunnuntaina hän joutui kommentoimaan seuraavaa isoa virhettä, joka tällä kertaa koski kiusallisesti Lewis Hamiltonia.
Hamiltonilla oli Bakussa mahdollisuus nousta takaisin kuljettajien MM-sarjan kärkeen, kun Max Verstappen oli jo poissa pelistä dramaattisen keskeytyksensä vuoksi. Kisan viimeisillä kierroksilla Hamilton oli Red Bull -kuski Sergio Perezin jälkeen toisena, ja lähtökohtiin nähden Mercedekselle oli tulossa vähintään torjuntavoitto, jolla valmistajien MM-sarjan ero olisi pysynyt pienenä.
Hamilton on nostanut itseään Verstappenin kanssa kiristyneen MM-taistelun yläpuolelle korostamalla omaa kärsivällisyyttään kiivasluontoista nuorukaista vastaan. Nytkin hän ehti ennen lopun uusintalähtöä julistaa tiimiradiossa, että tässäkin kisassa sitten kyse on MM-sarjan mittaisesta maratonista, ei muutaman kierroksen pikajuoksusta.
Sitten hän kuitenkin löi kaiken peliin ohittaakseen Perezin, osui vaihteita vaihtaessaan ohjauspyörän nappulaan, joka sotki auton jarrubalanssin, ajoi mutkan pitkäksi ja putosi MM-pisteiltä.
Ja miten tähän reagoi Toto Wolff? Hän ilmoitti median edessä, ettei tapahtunutta voi kutsua virheeksi. Hamilton ei nimittäin hänen mukaansa sellaisia tee, joten virhe se ei silloin voinut olla. No blame culture teki paluun, kun sitä tarvittiin tähtikuljettajan suojelemiseen jopa päivänselvässä virhetilanteessa.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Olen kauden aikana pannut merkille, ettei Wolff halua enää suojella Bottasta samalla tavalla kuin aikaisempina vuosina edes epäselvissä tapauksissa. Nämä kaksi tilannetta ovat toki erillisiä eikä pelkästään niiden perusteella voida vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta yleistunnelma Mercedeksellä on selvästi muuttunut.
Formula ykkösten merkittävin toimija on menettämässä monia asiantuntijoitaan Red Bullin alkavaan moottoriprojektiin. Ensi kauden muuttuvat säännöt luovat isoa painetta myös Wolffille, joka on selvästi huolissaan menestystarinan jatkuvuudesta.
Bottas on puolestaan osoittanut, että vaikka hän on edelleen halukas tekemään joukkueen eteen töitä, ei hänkään ota enää mitä tahansa kohtelua vastaan. Ja se taas ei valitettavasti lupaa hänelle pitkää jatkoa tallissa.
Joutuessaan tällaiseen ahdinkoon Wolff on pakotettu miettimään muutoksia – ja jostain hän sen aloittaa.