Tutkimuksen mukaan ihmiset pitävät talviautoilun suurimpina riskitekijöinä liian lyhyttä turvaväliä ja huonoja renkaita. Myös ohittelu ja ylinopeudet herättävät huolta.
Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli puolet ihmisistä ovat huolissaan talviliikenteessä liian lyhyestä turvavälistä. Turvavälin merkitys korostuu huonoissa olosuhteissa ja liukkaalla kelillä, jolloin jarrutusmatkat pidentyvät. Riittävä turvaväli antaa aikaa reagoida edellä ajavan liikkeisiin ja pysähtymisen lisäksi esimerkiksi väistöön on enemmän aikaa.
Ääritilanteissa korostuvat myös renkaiden merkitys. 45 prosenttia vastanneista pitää huonoilla renkaille ajamista turvallisuusriskinä. Lain mukaan talvirenkaissa pitää olla vähintään 3 millimetriä kulutuspintaa jäljellä, mutta moni tietää myös urasyvyyden yleisen minisuosituksen olevan 4 millimetriä. Uusissa talvirenkaissa urasyvyys on yli 8 millimetriä.
Urasyvyyttä on hyvä tarkkailla myös talvikauden aikana. Jäljellä olevan kulutuspinnan pystyy helposti arvioimaan esimerkiksi kahden euron kolikolla, jonka hopeoidun reunuksen tulisi upota uraan. Mikäli reunus jää näkyviin, on urasyvyys alle 4 milliä.
– Autoilijat ovat valitettavasti laiskoja. Urasyvyydet kyllä tarkistetaan renkaita vaihdettaessa, mutta sitten ne unohdetaan autuaasti koko talveksi, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Renkaat myös kuluvat epätasaisesti käytössä, ja tämän vuoksi niiden paikkaa on hyvä vaihtaa talvikauden aikana. Mikäli aina ajaa samat renkaat edessä ja takana, kulutuspintojen välinen ero kasvaa helposti yli lakisääteiseen kahteen milliin vetotavasta riippuen. Tämän vuoksi renkaiden paikkaa olisi hyvä vaihtaa noin 8 000 kilometrin välein.
Talvirengaskyselyn toteutti YouGov Finland Nokian Renkaiden toimeksiannosta. Kysely toteutettiin elokuussa 2015 ja siinä tiedusteltiin talviautoiluun sekä talvirenkaisiin liittyviä mielipiteitä yli 1 000 suomalaiselta, ruotsalaiselta ja norjalaiselta.