Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoon liittyvä 4 millimetrin turvasuositus? Asiantuntija selittää
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoa käsittelevän uutisoinnin yhteydessä usein mainittu 4 mm:n turvasuositus?
Vastaus: Elämme aikaa, jolloin talvirenkaita vaihdetaan alle kovalla tohinalla. Syksyn mittaan olemme muistutelleet myös kesärenkaiden kunnosta. On tärkeää, että syksyn sateissa ajettaessa renkaiden vedenläpäisykyky on hyvällä tasolla. Tällä on olennainen merkitys vesiliirron ehkäisyssä.
Kesärenkaan lain vaatima minimiurasyvyys on 1,6 mm. Asiasta uutisoitaessa säännöllisesti kuitenkin muistutetaan, että renkaan vesiliirtoherkkyys kasvaa olennaisesti kulutuspinnan urasyvyyden pudotessa alle neljään milliin. Tätä neljän millin rajaa onkin sitten ohjeistettu eräänlaisena yleispätevänä turvasuosituksena.
MTV:n toimitukseen on tullut kysely siitä, mihin tämä neljän millin turvasuositus perustuu. Kysyjä epäili, että kyseessä saattaisi olla rengasalan levittämä propaganda, jolla houkutellaan ihmisiä uusimaan renkaat ennen aikojaan. Näin autoilijoiden edunvalvontajärjestön edustajana voin kuitenkin todeta, että osaan kyllä tunnistaa kaupallisen propagandan, enkä missään tapauksessa syyllisty sen levittämiseen. Neljän millin turvasuosituksen puolesta sen sijaan puhun vahvasti.
Perusteet löytyvät testituloksista
Tämä turvasuositus perustuu useissa puolueettomissa rengastesteissä vuosien varrella saatuihin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä näistä toimii Moottori-lehden vuonna 2020 julkaisema testi (yksityiskohtaisemmat tulokset luettavissa Moottori-lehden painetusta numerosta 3/2020).
Kyseisessä testissä testattavana oli eri kokoisia ja merkkisiä kesärenkaita sekä kuluneina että uusina. Kuluneet renkaat eivät ole keskenään vertailukelpoisia, vaan kuluneen renkaan käyttäytymistä tulee verrata samanmerkkiseen ja -kokoiseen uuteen renkaaseen. Muun muassa näistä tuloksista on pääteltävissä, että renkaan urasyvyydellä on todellakin merkitystä Suomen olosuhteissa, etenkin silloin, kun tiellä on vettä.
Ajaessaan kuluneilla renkailla kuljettajan on kompensoitava renkaan heikentynyttä vedenläpäisykykyä alentamalla ajonopeuttaan huomattavasti. Riittävällä urasyvyydellä varustettu rengas sen sijaan antaa tiettyyn rajaan asti anteeksi kuljettajan nopeudenvalinnassa tekemiä virheitä, joita meistä jokainen tekee liikenteessä aika ajoin.
Eri merkkisissä ja kokoisissa renkaissa ja niiden ominaisuuksissa on toki keskinäisiä eroja jo uutena ja myös kuluminen vaikuttaa niihin eri tavoin. Neljän millin turvasuositus on testitulosten perusteella todettu hyväksi ja yleispäteväksi näistä eroavaisuuksista huolimatta – onhan kesärenkaiden minimiurasyvyys 1,6 milliäkin sama kaikille säädöksen piiriin kuuluville ajoneuvoille, rengaskoosta riippumatta.
Tarkasta kesärenkaiden kunto ennen varastointia
Vaikka jo monella paikkakunnalla vaihdetaan auton alle talvirenkaita, kannattaa myös kesärenkaiden kunto tarkastaa ja merkitä itselleen muistiin.
Jos kesärenkaat jäävät talven ajaksi rengashotelliin, saattaa kyseistä palvelua tarjoavasta rengasliikkeestä tulla talvikaudella soitto, jossa tarjoavat uusi kesärenkaita säilössä olevien tilalle. Tällöin on tärkeää, että itsellä on käsitys säilössä olevien renkaiden kunnosta, jotta ne tulee uusittua ennen kevään alle laittoa, mikäli tarvetta tähän oikeasti on.
Toisaalta oma käsitys renkaiden kunnosta auttaa myös siinä, ettei tule astuttua markkinamiehen ansaan ja uusittua renkaita tarpeettoman aikaisin – siis jo ennen kuin neljän millin turvasuositusraja on saavutettu.
Uusimmat
-
17:01
Iphone, Coca-cola, skuutti: Suomalaiskoulun aakkoslaput puhuttavat – Opetushallitus arvioi
-
16:56
Vaaratilanteita villieläinten kanssa: Ihmiset piirittivät levotonta mustakarhua kännykät ojossa
-
16:55
Lontoossa lentokentän terminaali on avautumassa – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
16:55
JYPin Juuso Vainio vietiin ambulanssilla kentältä – avautuu nyt pelottavasta tapauksesta: "Ei tiennyt, missä maailmassa on"
-
16:52
Kiista sadoista miljardeista venyttää Bakun ilmastokokousta – "Jos hyvin käy, saadaan laiha sopu"
-
16:44
Vartiolaiva Turva matkalla merikaapelin katkeamispaikalle
-
16:29
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, seitsemän kuollut – vastaavaa myrskyä saa etsiä 12 vuoden takaa: MTV seuraa
-
16:00
Kelkkaonnettomuudessa ollut Janne Saarinen päivitti vointiaan: "Olen tosi peloissani"
-
15:49
Jukka Hildénin perhe kohtasi suuren surun: "Lepää rauhassa Mars"
-
15:31
Serbiassa otettiin kiinni ex-ministeri 15 ihmistä tappaneen rautatieasematurman vuoksi
-
15:25
Sensaatio-SaiPalta mehevä uutinen: "Kaikki viittaa siihen"
-
15:24
Uusi arvio Venäjän halusta käyttää ydinasetta – Putinin puheesta vakava havainto
-
15:16
Haistatko shampoosi? Tämä oire voi kertoa dementiasta
-
15:05
Vahvistus: Jari-myrsky oli harvinainen – sataneen lumen määrä ja kovin tuulenpuuska huimaavat päätä
-
15:03
Suoraa tekstiä Markku Kanervan viimeisistä Huuhkajat-ajoista: "Työskentelyilmapiiri alkoi muuttua"
-
15:01
Tästä syystä Abreu jää vuosiksi tauolle: "Rakastan työtäni ehkä liikaakin"
-
14:58
Mies kuoli – jäi Ranualla puristuksiin
-
14:37
Kaksi kuoli omakotitalon palossa Imatralla – poliisi: Kyse lähisuhdeväkivallasta
-
14:34
Venäjä jatkoi ohjusuhitteluaan: "Yhdysvallat on ymmärtänyt varoituksen"
-
14:20
Päivi Räsänen rikkoi eduskunnan sääntöjä Israelissa
-
Lataa lisää