Helsingissä eniten pysäköintivirhemaksuja saavat Volkswagen-kuskit, jotka ovat saaneet 20 501 huomautusta. Toisena seuraa Mercedes-Benz 14 490 virhemaksulla.
Helsingin Rakennusviraston tilastoista selviää, että Toyota on tilastoissa kolmannella sijalla 14 157 virhemaksulla.
Verratessa lukuja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoihin Helsingin autokannasta huomataan, että Mersu- ja Audi- ja Bemari-kuskit saavat pysäköintivirhemaksuja eniten suhteessa määräänsä. Tunnollisimmat kuskit taas ajavat Nissania tai Toyotaa. Mersu-kuski saa virhemaksun lähes kaksi kertaa Toyota-kuskia useammin.
– Jokaiseen automerkkiin mahtuu monenlaisia kuskeja, toteaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.
Tolvanen toteaa voivansa vain spekuloida syitä lukujen takana. Voi olla, että varakkaammalla kuljettaja kynnys jättää parkkimaksu maksamatta kiireessä on matalampi.
– Kuten muuallakin elämässä, häiriökäyttäytyminen erottuu ja leimaa koko joukon. Automerkeissäkin ennakkoluuloon sopiva huomataan herkästi, Tolvanen kommentoi.
Ottavatko arvoautoilijat omia vapauksia?
Liikennepsykologian professori Heikki Summalan mielestä aihe on mielenkiintoinen. Hänen mukaansa luvut vastaavat jonkin verran tutkimuksia ajokäyttäytymisestä.
– Jo 80-luvulla totesimme, että johtavassa asemassa olevat ajavat kovempaa. Ajokäyttäytyminen näyttää olevan pysyvä ominaisuus, joka liittyy johtavaan ja vauraaseen asemaan.
Muutama vuosi sitten tehdyssä kalifornialaistutkimuksessa taas todettiin, että isompien autojen kuljettajat antavan huonommin tilaa liikenteessä ja ottavat herkemmin omia vapauksia.
– Onko niin, että jotkut katsovat oikeudekseen pysäköidä väärin tai ajaa ylinopeutta, jos kokevat itsensä ja asiansa tärkeiksi, Summala pohtii.
Ei voida tehdä pidempiä johtopäätöksiä
Summalan mukaan erot eivät silti välttämättä johdu persoonallisuuden piirteistä.
– Erilaisilla autoilla kuljetaan erilaisia matkoja eri tarkoituksissa. Jotkin automerkit ovat käytössä tehtävissä, joissa pysäköintimaksu saattaa jäädä maksamatta.
Summala korostaa, ettei luvuista kannata vetää pitempiä johtopäätöksiä kuskien persoonallisuuksista.
– Voihan olla, että pysäköinninvalvojat kiinnittävät herkemmin huomiota isoihin autoihin. Tällaiset mahdollisuudet pitää vielä sulkea pois.