Kysely: Lähes puolet BMW-kuskeista pysäköi tietoisesti väärin

Automerkkivalinnalla voi vaikuttaa myös omaan liikennekäyttäytymiseen, selviää pysäköintipalveluja tarjoavan EasyParkin tuoreesta kyselystä. Asian voisi kärjistetysti ilmaista niin, että iso saksalainen auto lietsoo kuljettajaa itseäänkin, kun taas pienempi kauppakassi rauhoittaa.

Mikäli oma liikennekäyttäytyminen huolestuttaa, eikä mikään muu tunnu tepsivän, kannattaa vaihtaa autoa. Kyse on yksinkertaisesta liikennepsykologista, sillä eri brändit lietsovat, kun taas toiset lieventävät erilaisia taipumuksia.

Mikäli ison ja voimakkaan oloisen auton omistaja on taipuvainen esimerkiksi ylinopeus- tai parkkisakkojen keräilyyn, voi omaa liikennekäyttäytymistään rauhoittaa vaihtamalla vaikka järkevään perheautoon.

Mutta kuinka moni meistä edes tiedostaa liikennekäyttäytymisensä ongelmakohtia? Tai on valmis vaihtamaan autoaan niiden vuoksi? Ei varmastikaan kovin moni. Kyse ei kuitenkaan ole henkilön peruspersoonallisuuden muuttamisesta, vaan taipumusten tunnistamisesta ja niihin vaikuttamisesta.

– Kyse on brändeistä, jollaiset eri automerkit ovat rakentaneet itsestään. Brändit ovat mielikuvia, ja mielikuvat muokkaavat toimintaamme, mobiilipysäköinnin maksupalveluja tarjoavan EasyParkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kommentoi.

Luonnollisestikaan kyse ei ole varmuudella kaikkien kohdalla toimivasta psykologiasta, mutta peruslähtökohta on se, että merkkivalinnalla voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä liikenteessä.

Jos tuntee tarvetta hienoiselle itseluottamuksen lisäykselle, kannattaa etsiytyä esimerkiksi BMW:n tai Mercedes-Benzin rattiin. Ja jos taas pyrkii rauhoittamaan rattiraivoaan, vaikkapa Skoda tai Kia voisi toimia.

– Toki brändit usein tavoittavat hakemansa ihmisryhmät. Niinpä luonnostaan intohimoiset kuskit tapaavat ajaa intohimoja lietsovilla brändeillä. Se liittyy siihen, että ajoneuvolla rakennetaan paitsi omaa julkikuvaa myös minäkuvaa. Siksi ei ole yleistä, että tietynlainen ihminen valitsee luonteensa kanssa ristiriidassa olevan autobrändin. Silloin tämä liikennekäyttäytymisen muokkaamiskeino jää käyttämättä, Kolehmainen kertoo.

Liki puolet BMW-kuskeista pysäköi tietoisesti väärin

EasyPark teetti vuoden 2017 toukokuussa kyselytutkimuksen pysäköintivirhemaksujen ja liikennerikkomuksista saatujen sakkojen määristä. Tuolloin huomattavaa oli, että neljännes BMW-kuljettajista oli itsekin sitä mieltä, että BMW-kuljettajien liikennekäyttäytymisessä olisi petraamisen varaa.

Tutkimuksen vastauksista selvisi, että liikennerikkomuksista, kuten punaisia päin ajamisesta, puhelimen käytöstä tai turvavyöttömyydestä, eniten sakkoja kirjoitetaan Mercedes-Benz-kuskeille. Heistä melkein neljännes on saanut viranomaisen maksulapun. Seuraavaksi korkeimmalle sakkopallille nousi BMW ja kolmanneksi tuli Skoda. Vähiten liikennerikkomussakkoja saavat Volvoilla, Nissaneilla ja Fordeilla ajavat.

BMW ja Mercedes-Benz olivat kärkikaksikko myös vastauksissa, joissa autoilijat yksilöivät automerkkejä, joilla parkkeerataan leväperäisimmin. Parhaiten parkkeerataan Toyotalla, Volvolla ja Volkswagenilla.

– Peräti 41 prosenttia BMW-kuskeista kertoi pysäköivänsä tietoisesti lainvastaisesti. Mutta ylipäätään kyselytutkimuksen vastauksissakin todennäköisesti näkyvät mielikuvat autoista ja niiden kuljettajista. Jos BMW-kuski vaihtaisi perhe-Toyotaan, sekä muiden että hänen oma mielikuvansa hänestä muuttuisi heti, Kolehmainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat