Lentomatkailu kasvattaa tasaisesti suosiotaan, ja kaupallisia lentokenttiä kaavaillaan entistä erikoisempiin paikkoihin. Maailmasta kuitenkin jo löytyy joitain hyvin vaarallisia lentokenttiä, joille laskeutumiseen vaaditaan erikoiskoulutuksia ja monen vuoden kokemusta.
Lentokoneen laskeutuminen ja nousu ovat vaarallisimpia hetkiä lennon aikana. Sen vuoksi kiitoradoilla on vaikutusta siihen, kuinka iso onnettomuusriski on.
Businness Insiderin mukaan 44 prosenttia kuolettavista lento-onnettomuuksista on tapahtunut laskeutumisvaiheessa. Onnettomuuksista 14 prosenttia sattui koneen nousuun lähdössä.
Laskeutuessa ja noustessa kone on lähempänä maata, joten pilotilla on huomattavasti vähemmän aikaa reagoida ongelmatilanteisiin. Esimerkiksi Bhutanin Paron lentokentälle lennetään kääntyillen vuorten välistä, ja kiitorata tulee näkyviin vasta hetkeä ennen laskeutumista.
Haasteet eivät lopu maan pinnalla
Haaste ei ole ohi myöskään silloin, kun koneen renkaat ovat jo maassa. Lentokone vaatii pitkän matkan vapaata kiitorataa jarrutusta varten. Jos kiitorata on lyhyt, mutkainen tai kalteva, vaikeustaso nousee.
Portugalin Madeirassa kapealle kiitoradalle laskeutumiseen vaaditaan pilotilta siihen erikoistunutta simulaattorikoulutusta, Forbes kertoo.
Myöskään King Kong -klassikkoelokuvan kuvauspaikkana tunnetun Saban saaren Juancho E Yrausquin -kentän kiitoradalle ole asiaa aloittelijalla, sillä jyrkänteen laidalla olevan kiitoradan pituus on vain hieman alle 400 metriä. Saban kiitorata on maailman lyhyin.
Katso yllä olevalta videolta, miltä maailman vaarallisimpiin lukeutuvat lentokentät näyttävät!