Kansainvälisesti virtuaalitodellisuuslasit näyttävät olleen yksi joulun 2016 suurimpia hittilahjoja – kenties jopa hieman yllättäen. Virtuaalitodellisuuden lahjasuosio näkyy Applen App Storen TOP-listoilla Yhdysvalloissa. Suomessa ilmiö ei ole ollut yhtä vahva.
Google Play -sovelluskaupan TOP-listausten toiminta eroaa App Storesta, eivätkä niissä vastaavalla tavalla tule esiin esimerkiksi joululahjojen esiin tuomat lyhytaikaiset muutokset.
Virtuaalitodellisuussovellusten menestys jakautuu usealle eri sovellukselle. Kuten alta App Annie -analyysipalvelun kuvankaappauksesta näkyy, nousi TOP25-sovelluksiin laaja joukko erilaisia virtuaalitodellisuus- eli VR-kokemuksia.
Googlen pahvista Cardboardia vaikutetaan myös myydyn suuria määriäjoululahjaksi.
Muutkin joulun lahjatrendit luonnollisesti näkyvät TOP-listalla. Aktiivisuusrannekkeet ovat yksi suosittu lahjaidea, ja niiden Yhdysvalloissa ylivoimaisen markkinajohtajan Fitbitin sovelluksen nousu ei näin olekaan suuri yllätys – tosin yltäminen aivan ykköseksi on Fitbitiltä vahva suoritus. Suomessa joulu nosti kotimaisen Polarin sovellusta, mutta ei aivan Fitbitin veroisesti.
Lisäksi Yhdysvalloissa toinen joulun hittiostos olivat Amazonin Echo-älykaiuttimet, jotka juuri ennen joulua myyntiin myös loppuun. Echoon kytkeytyvä Amazon Alexa nousi myös neljänneksi App Storen listalla.
Yksi VR-kokemus, VR Roller Coaster, ylsi myös ladatuimpien TOP-kymppiin.