Taiteen vapaus on varmasti tuttu käsite jokaiselle. Välillä taide voi kuitenkin mennä joidenkin mielestä soveliaiden rajojen yli ja syntyy kohu. Muistatko nämä aikanaan kuohuttaneet taideteokset ja -performanssit?
Sex and Death
Taiteilija Teemu Mäki on tunnettu etenkin vuoden 1988 väkivallan eri muotoja käsittelevästä videoteoksestaan Sex and Death. Kiistanalaista videossa oli kohtaus, jossa taiteilija tappaa kissan.
Jumalan teatteri
Neljä Taidekorkeakoulun opiskelijaa järjesti kohutun teatteriesityksen osana Oulun teatteripäivillä vuonna 1987. Esityksessä yleisöä ruoskittiin ja heidän päälleen heiteltiin kananmunia, ulostetta ja jogurttia. Jumalan teatterissa alastomina esiintyneet näyttelijät Esa Kirkkopelto, Jari Halonen, Jorma Tommila ja Jari Hietanen tuomittiin ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja heidät erotettiin Teatterikorkeakoulusta vuodeksi.
Juhannustanssit
Kirjailija Hannu Salama sai tuomion jumalanpilkasta hänen julkaistuaan teoksensa Juhannustanssit vuonna 1964. Kirjaa pidettiin rivona ja ruokottomana, sillä se sisälsi alkoholinjuontia ja sukupuolisuhteita ja eräs henkilöhahmoista pitää pilasaarnan, viitaten ”rienaavalla” tavalla Raamattuun. Presidentti Kekkonen armahti kuitenkin Salaman vuonna 1968.
Food Liberation Army
Taiteilija Jani Leinonen tuomittiin kahden muun henkilön kanssa sakkorangaistukseen heidän varastettuaan vuonna 2012 Ruoholahden McDonald’s -pikaruokaravintolan pihalta ravintolaketjun maskotin patsaan. Food Liberation Army -nimellä kulkenut joukko varasti ensin patsaan ja kuvasi sekä julkaisi sen jälkeen videon, jossa patsaan pää katkaistiin giljotiinilla.
Mimosa Pale: Mobile Female Monument
Mobile Female Monument oli Mimosa Palen isokokoinen naisen sukupuolielintä esittävä taideteos, jota taiteilija veti perässään kärryillä ympäri Helsinkiä vuonna 2007. Keskustelusta huolimatta Palen työ palkittiin 2007 Vuoden esteettisenä tekona.
Painful cake
Ruotsissa Wolrd Art Day -tilaisuudessa syntyi kohu, kun Ruotsin kulttuuriministeri Lena Adelsohn Liljeroth leikkasi palan mustaihoista ihmishahmoa esittävästä kakusta. Ihmishahmoisen kakun leikkelyä pidettiin osana ”mauttoman rasistista manifestaatiota”. Kuohuttavaa teossa oli myös se, että kun kakkua leikattiin, hahmon pää kirkui. Kakkuteoksen tehnyt taiteilija Makode Aj Linden kertoi halunneensa kritisoida teoksellaan naisten ympärileikkauksia.
Havis Amanda
Myös klassisempi taide on herättänyt närää omana aikanaan. Helsingin kauppatorilla komeileva Havis Amanda -suihkulähdeveistos paljastettiin ensi kerran vuonna 1908. Ville Vallgrenin naishahmoinen patsas herätti keskustelua siveettömäksi tulkitun alastomuutensa takia. Myös hahmoa ympäröivien merileijonien ajateltiin olevan sopimattomia, sillä ne olivat joidenkin mielestä epäkansallisia.
Lähteet: Demari.fi, Yle.fi, Teemumaki.com, Estetiikka.fi, Hs.fi, Wikipedia.org