Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Newey paljastaa: Tällaista oli työskentely kontrollifriikin Ron Dennisin alaisuudessa

Adrian Newey (vas.) ja Ron Dennis McLarenilla vuonna 2003.
Adrian Newey (vas.) ja Ron Dennis McLarenilla vuonna 2003./ All Over Press
Julkaistu 07.11.2017 10:23

MTV SPORT

Red Bull -tallin pääsuunnittelijana toimiva Adrian Newey muistelee uudessa elämäkerrassaan työskentelyä McLaren-tallissa sen kontrollifriikkinä tunnetun johtajan Ron Dennisin alaisuudessa.

Newey siirtyi Williamsilta McLarenille kaudella 1997. Kahtena seuraavana vuonna Neweyn kynäilemät MP4/13- ja MP4/14-autot olivat avaintekijöitä Mika Häkkisen voittaessa kaksi peräkkäistä maailmanmestaruuttaan.

Newey vietti McLarenilla kahdeksan vuotta ennen siirtymistään Red Bullille vuonna 2006. Työskentely äärimmäisen pikkutarkkana miehenä tunnetun Dennisin alaisuudessa ei ollut aina helppoa.

- Yksi tapa saada Ron Dennis hermostumaan oli mennä hänen toimistoonsa, jossa hänellä oli aina muutama pinkka papereita siististi pinottuna työpöydällään. Tarvitsi vain siirtää yhtä niistä muutama millimetri, jonka jälkeen sai olla varma siitä, että hän keskittyisi siihen pinkkaan ikuisuuksia, koska hän ei ollut varma siitä, olitko suoristanut sen vai tuupannut sen vinoon, Newey muisteli McLarenin ex-pomoa uudessa How to Build a Car -elämäkerrassaan.

- Se on Ron pähkinänkuoressa. Hän on erittäin, erittäin siisti ja järjestelmällinen. Ne ovat tietenkin positiivisia asioita, kunnes niistä tulee liian kontrolloivia, Newey lisäsi.

McLarenin huippumoderni teknologiakeskus Wokingissa ei sekään nostata Neweyssä lämpimiä muistoja.

- Minusta uusi rakennus oli ahdistava kaikessa säännönmukaisessa harmaudessaan. Minulle se toi mieleen Fritz Langin Metropolis-elokuvan. Siellä oli riveittäin pöytiä, jotka eivät erottuneet mitenkään toisistaan. Imperiumin rakentama. Ympäristö ei ollut sellainen, jossa oli helppoa olla luova, Newey kertoi.

- Kun muutimme taloon, niin emme saaneet pitää pöydällä edes vesilasia, ei missään tapauksessa teetä, kahvia tai muita henkilökohtaisia esineitä. Joku huomautti, että on luultavasti laitonta kieltää työntekijöitä pitämästä lasillista vettä työpöydällään. Hänen oli annettava siinä periksi, mutta ei kuitenkaan teen tai kahvin kanssa.

- Mitä henkilökohtaisiin esineisiin tuli, niin saimme pitää yhden perhepotretin työpöydällämme, mutta se piti laittaa yöksi laatikkoon, Newey jatkoi.

McLarenin työntekijöiden tuli liikkua tehtaalla myös heille määrättyjä reittejä pitkin. Neweyn yritys poiketa normista sai pikaisen torppauksen.

- Inhosin kävellä niitä käytäviä, joten sen sijaan tulin tehtaalle nurmialueen reunaa pitkin rekoille varatun parkkipaikan läpi. Kellarin valvontakamerat toki havaitsivat tämän, jonka jälkeen sain sähköpostiini varoituksen siitä, että vastaava toiminta johtaisi jatkossa sisäiseen tutkintaan. Kehveli sentään.

Lähde: skysports.com

Lisää aiheesta:

Ayrton Sennan turma-auton suunnitellut F1-guru soimaa itseään traagisen kauden tapahtumista: "Yksi suurimmista katumistani virheistä"Hurja paljastus Fernando Alonson hämärätouhuista – lahjoi ruskeilla kirjekuorilla: "Se oli täynnä käteistä"Kohutun venäläiskuskin video sai F1-seuraajat raivon partaalle – Nikita Mazepinilta erikoinen puolustuspuheTätä F1-tallia ei muista juuri kukaan: Peter Connew’n unelma toteutui uskomattomalla sinnikkyydellä – auton rakennusbudjetilla ei saisi nykyään edes etusiipeä!Ex-mekaanikko nimeää Kimi Räikkösen yhdeksi turhauttavimmista työkavereista – liika hauskanpito kostautui: "Kimi ei ole tehnyt niin"Legendaarinen F1-tallipomo pelasti tiiminsä uskomattomien sattumusten kautta – ”Yhtäkkiä minulla oli 18 miljoonaa puntaa”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • 8.12.10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin