Eddie Jordanin pähkähullu päähänpinttymä F1-tallin omistamisesta oli kariutua heti ensimmäiseen vuoteen, mutta onnekkaiden sattumusten kautta irlantilaispankkiiri onnistui kasvattamaan tiimistään yhden kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä pikkutalleista.
Jordan kuvailee F1.comin Beyond the Grid -podcastissa pitävänsä jälkeenpäin F1-tallin perustamista tyhjästä niin hulluna ideana, että hänet olisi pitänyt lukita huoneeseensa ennen sen toteuttamista.
Hän selvisi 14 vuoden rupeaman jälkeen ulos voittajana, mutta pitää kovien paineiden aiheuttamaan stressiä edelleen täysin sietämättömänä.
”Älä avaa ovea perjantaina”
Jordan tuli F1-sarjaan kaudella 1991 virvoitusjuomabrändi 7Upin tukemana. Kuitenkin jo ensimmäisen kauden loppua kohti tultaessa taloudellinen tilanne näytti toivottomalta.
– Ulosottomies soitti joka perjantai. Meistä tuli niin tuttuja keskenämme, että kutsuimme toisiamme etunimillä. Hänestä tuli jopa tiimin ystävä ja hän sanoi, että älä avaa ovea perjantaina kello 14.30, koska olen silloin tulossa antamaan teille tiedoksiannon – ja jos en pääse sisään, en pääse sisään, Jordan kertoo.
– Sanoin, että viesti ymmärretty. Kukaan ei avannut ovea kello 14.30, ja hän lähti pois. Tämä oli ehkä väärin tehty, mutta hän oli erittäin mukava mies ja ymmärsi, että saamme asiamme järjestymään ajan kanssa.
Siviiliuransa pankissa tehnyt Jordan haki epätoivoisesti rahoitusta F1-tallilleen eikä mikään näyttänyt enää tuovan ratkaisua. Talli sai Belgian F1-kisaan kuljettajakseen nuoren Michael Schumacherin, joka kuitenkin lipesi käsistä heikon rahatilanteen ja kilpailijoiden luoman paineen takia.
– Liikkui yleisesti puhetta, ettemme tulisi selviämään vuoden 1991 loppuun. Se oli varmaankin alin monttu, jossa olin, Jordan myöntää.
"Tunnetko ketään idiootti, jolla olisi miljoona puntaa?"
Jordan kertoo saaneensa jo oikeudelta tuomion, että jos tarvittavat rahat ole tilillä tietyllä kellonlyömällä, F1-talli julistetaan konkurssiin. Tästä alkoi uskomaton pelastusoperaatio.
– Muistan soittaneeni kaverilleni, jonka kanssa olin aikoinaan pankissa töissä. Hänellä meni siihen aikaan aika lujaa, ja kysyin häneltä, tunteeko hän Irlannista ketään idioottia, jolla olisi laittaa miljoona puntaa tililleni, koska tarvitsin sen pitääkseni kaikki erossa minusta hetkeksi, Eddie Jordan kertoo.
– Hän sanoi, että tulen tapaamaan sinua. Totesin, että me kumpikin tiedämme, miltä me näytämme – rahojen pitää olla tililläni seuraavana päivänä kello 14.
Jordan onnistui löytämään tarvittavan rahoituksen, mutta vielä eriskummallisempi tapahtumasarja oli vasta ovella.
Apartheid avasi Etelä-Afrikan markkinat
Jordanilla oli yhteyksiä öljybisnekseen, mikä auttoi hänet seuraavalle askelmalla. Mitään ei kuitenkaan olisi tapahtunut ilman maailmanpolitiikan isoja kehitysliikkeitä.
– Sanoin vitsillä olevani maailman onnekkain ihminen, mutta se pitää paikkansa. 18 päivän sisään siitä apartheid oli päättynyt Etelä-Afrikassa ja heidän öljy-yhtiönsä Sasol haki epätoivoisesti pääsyä maailmanmarkkinoille.
– He tiesivät, että minä tunnen ihmisiä Petrobralta. He halusivat yhteistyöhön ja kysyivät minulta, pystyisinkö auttamaan heitä. He antoivat minulle kuusi miljoonaa puntaa sponsoritukea seuraavalle vuodelle, Jordan toteaa.
Pian Jordanilla oli pääsponsori seuraaville vuosille. Talli ajoi kaudet 1992-94 sarjassa nimellä Sasol Jordan.
– Menin johtoryhmän tapaamiseen Johannesburgiin, ja he pitivät minusta niin paljon, että tekivät kanssani sopimuksen kolmeksi vuodeksi. Yhtäkkiä minulla oli tyhjän tilin sijaan 18 miljoonaa puntaa, Jordan hämmästelee yhä.
– En ole koskaan tehnyt yhtään sponsorisopimusta enkä mitään muutakaan järkevää työpöytäni takana. Olen tehnyt niitä vain ollessani liikkeellä. Sanonkin kaikille, että älkää piiloutuko pöydän taakse – ette tee omaisuuttanne sieltä, hän ohjeistaa.
Jordan toimi F1-sarjassa vuosina 1991-2005 usean eri pääsponsorin ja moottorivalmistajan avulla. Talli nousi lopulta kisavoittajaksi Damon Hillin ja Ralf Schumacherin otettua kaksoisvoiton Belgian kaaoskisassa vuonna 1998. Tämän jälkeen tiimi saavutti vielä kolme muutakin kisavoittoa.
Eddie Jordan myi tallinsa Midland Groupille vuonna 2005. Välissä tiimi toimi hollantilaisen Spykerin nimellä ennen päätymistään Force Indiaksi vuonna 2008.