Nicholas huolestui kuumassa autossa läähättäneestä koirasta: "Vartijaa ei kiinnostanut tippaakaan"

Raisiossa käymässä ollut Nicholas ja hänen äitinsä todistivat ikävän tutun kesäilmiön kauppakeskuksen parkkipaikalla: koira oli jätetty yksin tulikuumaan autoon.

Nicholas ja hänen äitinsä olivat parkkeeraamassa autoaan Raisiossa sijaitsevan kauppakeskus Myllyn parkkipaikalle puolilta päivin viime keskiviikkona, kun huomio kiinnittyi parkkipaikalle pysäköityyn autoon.

Auton sisältä kuului haukuntaa ja läähätystä. Sisälle oli lukittu hädissään ollut pieni valkoinen koira. 

Nicholas kertoo, että auto oli suoraan auringon paisteessa ja lämpötila ulkona oli noin 25 astetta. Auton omistaja oli kuitenkin huomannut jättää kaikki ikkunat auki, mutta vain alle sentin verran, Nicholas kertoo havainnoistaan. 

Nicholas lähti asioille ja äiti jäi autoon vahtimaan heidän omaa koiraansa sekä seurailemaan läkähtymisvaarassa olleen koiran tilannetta. Puolisen tuntia myöhemmin Nicholas palasi parkkipaikalle. Kukaan ei ollut käynyt sinä aikana yksin jätetyn koiran luona, Nicholaksen äiti raportoi. 

Äiti ja poika päättivät, että asiasta oli ilmoitettava jollekulle, joten äiti marssi kauppakeskuksen järjestyksenvalvojan pakeille. 

Järjestyksenvalvoja oli luvannut äidille selvittää auton omistajan rekisterikilven perusteella ja soittaa hänelle saman tien, Nicholas sanoo. 

Järjestyksenvalvoja oli antanut myös ymmärtää, ettei tapaus ole heille ensimmäinen, kun he joutuvat selvittämään yksinään helteellä autoon jätettyjen koirien omistajia. 

– Oletimme asian olevan hoidossa. Mutta päätimme silti jäädä parkkipaikalle seuraamaan tilannetta, vartijana itsekin toiminut Nicholas kertoo. 

Oli kulunut jo kaksikymmentä minuuttia siitä, kun äiti kävi ilmoittamassa koirasta ja lähemmäs tunti siitä, kun poika ja äiti saapuivat parkkipaikalle. Järjestyksenvalvojaa tai auton omistajaa ei vieläkään näkynyt. 

Nicholas ja äiti päättivät toimia yksissä tuumin: äiti soitti hätäkeskukseen. MTV Uutisten tiedossa on, että asiasta on ilmoitettu hätäkeskukseen. 

Nicholaksen mukaan hätäkeskus tuli samaan käsitykseen kuin hänkin, että asia on varmasti järjestyksenvalvojien hoidossa. Hätäkeskuksesta kehotettiin kuitenkin vielä seuraamaan tilannetta.

Kymmenen minuutin kuluttua hätäkeskuspuhelusta Nicholas huomasi järjestyksenvalvojan etsimässä autoa. Nicholas hyppäsi autostaan ja lähti saattamaan vartijaa oikealle autolle. Autolla selvisi, että koira oli käpertynyt jalkatilaan ja läähätti voimakkaasti. 

Mistä oireista voi tunnistaa koiran lämpöhalvauksen? 2:21
Näin tunnistat koiralle hengenvaarallisen lämpöhalvauksen.

Vartijan käytös vihastutti

Nicholas kysyi järjestyksenvalvojalta, olivatko he saaneet auton omistajan kiinni. Tähän järjestyksenvalvoja oli Nicholaksen mukaan vastannut naureskellen ja vähättelevään sävyyn, että "ei me vielä olla, katos kun tilannetta pitää vielä kartoittaa". 

Nicholas kertoo huomauttaneensa järjestyksenvalvojalle siitä, että koira oli ollut autossa jo yli tunnin ja, että he lupasivat ottaa yhteyttä auton omistajaan heti. Tähän järjestyksenvalvoja oli puolestaan Nicholaksen kertoman mukaan vastannut, että "meillä on tärkeämpiäkin asioita kuin tämä". 

– Vartijaa ei selkeästi kiinnostanut koiran tilanne tippaakaan, Nicholas kuvailee tuntemuksiaan tuona hetkenä.

Miksi järjestyksenvalvoja tuli parkkipaikalle vasta noin puolta tuntia myöhemmin äidin ilmoituksesta? Nicholas arvelee, että järjestyksenvalvoja on odottanut tilanteen menevän ohi itsestään eli, että koiran omistaja saapuu autolle. 

Varttia myöhemmin järjestyksenvalvojan saapumisesta eli kello 13.45 myös koiran omistaja saapui autolleen – kiireettömästi, Nicholas sanoo. 

Nicholaksen tiedossa ei ole, oliko järjestyksenvalvoja kuitenkin soittanut koiran ja auton omistajalle vai tuliko hän vain siitä syystä, että oli saanut asiansa hoidetuksi kauppakeskuksessa.

Nicholas ja hänen äitinsä päättivät lähteä, sillä tilanne oli ratkennut. MTV Uutisten tiedossa ei ole, kuinka koiralle lopulta kävi.

Nicholas toivoo, että ihmiset olisivat huomaavaisempia lemmikkiensä kanssa. 

– Kokeile itse istua viisi minuuttia siellä helteessä olevassa autossa. Järkeä päähän! Nicholas lähettää terveisiä autoilevien lemmikkien omistajille. 

Näin kauppakeskus vastaa

Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula kertoo MTV Uutisille, että järjestyksenvalvojan työnantajalta saatujen tietojen mukaan järjestyksenvalvoja on toiminut yrityksen toimintatapojen mukaisesti ja muun muassa käynyt paikalla varmistamassa tilanteen. Hantula kertoo myös, että kauppakeskus Myllyssä on tapana kuuluttaa rekisterikilven perusteella auton omistajaa vastaavan kaltaisissa tilanteissa tai mikäli auto on väärässä paikassa. 

– Ennen kuulutusta tilanne kuitenkin varmistetaan käymällä paikalla. Tällä kertaa auton löytämiseen on kulunut aikaa noin 20 minuuttia, koska sijainnista oli epäselvyyttä. Kuulutusta ei ehditty tehdä, koska auton omistaja saapui paikalle, Hantula toteaa. 

Hantula kertoo, että kauppakeskus on jo sopinut sen toimintamallien päivittämisestä yhteistyökumppanien kanssa varmistaakseen, että ne ovat selkeät kaikille kauppakeskuksessa työskenteleville.

Hantula myös muistuttaa kauppakeskus Myllyssä autolla asioivia koirienomistajia, että koirat ovat tervetulleita kauppakeskukseen. Hantula lähettää kiitokset Nicholakselle vastuullisesta toiminnasta sekä pahoittelee tapahtunutta.

– Rohkaisemme asiakkaita jatkossakin ilmoittamaan havaitsemistaan epäkohdista matalalla kynnyksellä järjestyksenvalvojillemme.

Lue myös:

    Uusimmat