Formula ykkösten kauden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg on varma, että Ferrari suosi kisataktiikassaan Sebastian Vetteliä Kimi Räikkösen kustannuksella sunnuntaisessa Australian GP:ssä.
Räikkönen starttasi kisaan toisesta ruudusta ja piti paikkansa lähdössä. Kolmannesta ruudusta liikkeelle lähtenyt Vettel pysyi tallitoverinsa takana varikkopysähdyksiin saakka.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen selvittää pääkuvan videolla Ferrarin kisataktiikkaa Australian GP:ssä.
Ferrari otti Räikkösen renkaiden vaihtoon melko aikaisessa vaiheessa, 18. kierroksella, mihin kisaa johtanut Mercedeksen Lewis Hamilton reagoi välittömästi omalla stopillaan. Vettel jatkoi puolestaan radalla, mikä osoittautui lottopotiksi, sillä hän pääsi johtoasemaan pysähdyttyään Haas-keskeytyksestä johtuneen virtuaalisen turva-auton aikana.
Italialaistiimin on epäilty aiemminkin suosineen Vetteliä, ja Rosbergin mielestä Räikkönen hävisi nyt Ferrarin taktikoinnissa.
– Se oli strateginen ratkaisu Ferrarilta. He ikävä kyllä uhrasivat Räikkösen ottamalla hänet ensin sisään, Rosberg totesi saksalaiselle RTL:lle.
– Asia oli hyvin selkeä: Sebastian oli tänään numero 1, Räikkönen numero 2, Rosberg jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vaikka Vettelin taktiikka nojasi pitkälti onneen, Rosberg piti Ferrarin ratkaisua saksalaista suosivana.
– Sebastian sai pysyä radalle, mikä loi hänelle paljon mahdollisuuksia. Sitten hän sai pienen onnenpotkun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikkönen tyrmäsi C Moren haastattelussa ajatuksen siitä, että Ferrari olisi suosinut Vetteliä Albert Parkin radalla. Saman johtopäätöksen teki myös C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
– Vettel oli Hamiltonin varikkostopin aikaan kolmantena ja Haas-kuskit olivat riittävän kaukana takana. Ferrari päätti tuossa vaiheessa, että annetaan Vettelin vetää pitkä stintti, ja jos tulee turva-auto, niin homma onnistuu täydellisesti. Jos ei tule mitään, Vettel on edelleen kolmannella paikalla.
– Kaikki tällainen spekulointi, että Vettel ajatettiin tahallisesti Räikkösen ja Hamiltonin eteen, voidaan unohtaa. Eihän Ferrari voi hallita sitä, mitä Haasin kanssa tapahtuu. Tai jos voi, niin sitten on asiat aika hyvin, Oikarinen summasi vitsaillen Ferrarin ja Haasin teknisestä yhteistyöstä.
Lähde: motorsport-total.com
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.