Formulasirkuksen kuumimpana puheenaiheena on viime aikoina ollut autojen vaarallinen "pomppiminen". Aerodynamiikasta johtuva lieveilmiö on huolettanut useimpia kuljettajia terveysvaikutusten vuoksi.
Bakun kisan yhteydessä Fernando Alonso oli kuljettajista ainoa, joka ei ilmaissut huoltaan ilmiöstä. Muut 19 kuskia valittivat ongelmasta kisaa edeltävässä kuljettajien tapaamisessa.
Myöhemmin median edessä valtaosa vaati edelleen muutoksia. Ei kuitenkaan yhtä moni kuin aiemmin.
Maailmanmestari Nico Rosbergin mukaan soraäänien väheneminen on merkki formulamaailmassa esiintyvästä politikoinnista.
– Formuloissa politikoinnilla on aina ollut suuri rooli. Nopeimmat tallit eivät tietenkään halua mitään muutoksia tapahtuvan, sehän on selvää, Rosberg selventää Sky Sportilla.
FIA puuttui ongelmaan lyhytaikaisella ratkaisulla auttaakseen kivuista kärsiviä kuljettajia. Käyttöön otettiin auton värähtelyn (pomppimisen) enimmäistaso. Tason ylittävien autojen ajokorkeutta tulee nostaa. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on kritisoinut muutosta voimakkaasti.
Sääntöjen muuttaminen kesken kauden saa Rosbergin mietteliääksi.
– Vaikea tilanne. FIA:n täytyy tietysti huolehtia kuljettajien terveydestä. Toisaalta muutos on epäreilu osalle tiimeistä, Rosberg pohtii.