Formula ykkösten kärkitallien Mercedeksen ja Red Bullin välillä näyttää olevan pysyvä juopa. Lehdistölle kihisevien tallipäälliköiden ohella myös kuljettajat vaikuttavat kuittailevan toisilleen.
LUE MYÖS: Kanadan GP:n topit ja flopit: Max Verstappenin meno herättää inhottavan kysymyksen
LUE MYÖS: Tuomio tuli – Valtteri Bottas nousee Kanadan F1-tuloksissa
Tällä hetkellä Red Bullin ja Mercedeksen kiistan aiheena on F1-piireissä jo kyllästymiseen asti kulutettu termi porpoising. Pyöriäisen uintia muistuttavaa ylös ja alas kohdistuvaa liikettä kuvaileva sana on kuvailu vitsauksesta, joka on kiusannut erityisesti Mercedestä tällä kaudella.
Suomessa porpoising on useimmiten käännetty pomppimiseksi. Häiriötä kuskeille aiheuttava ilmiö selittyy maaefektistä, jonka auton aerodynaamisesti muotoiltu pohjalevy tuottaa. Ihannetilanteessa maaefekti takaa autolle parempaa aerodynaamista pitoa, mutta Mersulla liike muuttuu kovassa vauhdissa edestakaiseksi, eikä talli ole tuntunut löytävän suunnitteluvirheelle yksinkertaista ratkaisua.
Pahiten pomppimisesta on kärsinyt Lewis Hamilton. 37-vuotiaan britin selkä on ottanut osumaa auton jyskyttäessä kesken ajon, ja britin epäiltiin yhdessä kohtaa jopa jättävän Kanadan osakilpailun kokonaan väliin.
Montrealissa Hamilton ajoi kuitenkin pitkästä aikaa palkintopallille, eikä auto hänen mukaansa tuntunut aivan niin pahalta kuin edellisessä kisassa Bakussa.
– Pomppiminen ei ollut lähellekään niin pahaa kuin edellisessä kisassa. Viime kisa oli… Ei ollut edes sanoja kuvaamaan, miten vaikea se oli, Hamilton totesi.
– Jos viime kisassa oli noin 10G:n voimat, tässä oli ehkä kaksi tai kolme tai jotain sinne päin, se oli siedettävää. Mutta silti, meidän pitää mielestäni pystyä urheilulajina parempaan ja myös meidän tallimme pitää pystyä parempaan.
Aivan viikonlopun alla Kansainvälinen autourheiluliitto FIA tiedotti uudesta teknisestä ohjeistuksesta, jolla pyrittiin vähentämään pomppimisefektiä. Kriitikkojen mukaan FIA:n uusi ohjeistus oli räätälöity erityisesti F1-sarjassa erittäin vaikutusvaltaiselle Mercedekselle.
Äänekkäin kritiikissään on ollut Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner, joka on iskenyt sanallista tikaria vuorotahtia Mercedes-kollegansa Toto Wolffin kanssa median välityksellä. Sääntömuutosta muistuttavaa ohjeistusta on ihmetelleet myös Red Bullin kuljettajat.
Tätä taustaa vasten Montrealissa voittaneen Max Verstappenin toiminta kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Hamiltonin puhuessa pomppimisefektistä vaikutti puhtaasti pilkkaamiselta.
Maailmanmestaruuden viime kaudella voittanut hollantilaiskuski heilui ylösalaisin tuolillaan ja oli samalla pitävinään kiinni ratista.
Seuraavaa osakilpailua Silverstonessa ennakoinut Hamilton kuittasi asian kylmänviileästi.
– Olemme mielestäni parempia keskinopeissa ja kovavauhtisissa mutkissa kuin hitaissa, joten minä… Meillä kuitenkin on pomppimista, joten en tiedä, millaista esimerkiksi Copse-mutkan ajaminen on. Max ei tiedä, mistä minä puhun, mutta Carlos (Sainz) ymmärtää, mitä sanon. Joten siitä tulee mielenkiintoista, Hamilton tuumaili.
Viittaus toiseksi ajaneeseen Sainziin johtui siitä, että espanjalaisen talli Ferrari on niin ikään kärsinyt pomppimisesta tällä kaudella, joskaan ei niin pahasti kuin Mercedes.
Silverstonen osakilpailu ajetaan ensi viikon sunnuntaina eli 3. heinäkuuta.