C Moren F1-selostaja Niki Juusela on mielissään siitä, että eri tallien junioriohjelmiin kuuluvat kuljettajat ovat saaneet viime aikoina kuskipaikkoja muistakin talleista.
F1-kuljettajapalapelin palaset alkoivat loksahdella paikoilleen viime viikolla, kun Kimi Räikkönen ilmoitti lopettavansa uransa käynnissä olevan kauden päätteeksi. Räikkösen ilmoitus käynnisti ketjureaktion, jonka aikana on nähty liuta ensi kauden kuljettajasopimuksia.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas myöntää loppukauden realiteetit – "Lewis on prioriteetti"
Pakka sekoittuu kuskien osalta huomattavasti. Mercedeksellä vuosia ajanut Valtteri Bottas siirtyy Alfa Romeolle, joka tekee yhteistyötä Ferrarin kanssa. Red Bullin kuskiohjelmaan kuulunut Alexander Albon palaa F1-sarjaan Mercedeksen moottorilla ajavan Williamsin ohjaksissa.
C Moren F1-selostaja Niki Juusela on iloinen siitä, että eri tallien kuskiohjelmiin kuuluvat kuljettajat löytävät ajopaikkoja myös muualta.
– Tämä on erittäin hyvä trendi, joka palvelee niin organisaatioita, tiimejä kuin kuljettajiakin. Eihän se hyödytä ketään pitää lahjakasta kuljettajaa monta istumassa sivussa ja sitten saadaan uusi näyttöpaikka. Tämä on ehdottoman oikea suunta, mikä kertoo, että tiimien ja moottorivalmistajien välinen yhteistyö menee hyvään suuntaan, Juusela iloitsee.
LUE MYÖS: George Russell paljasti, milloin Mercedeksen kuljettajapäätös tarkalleen varmistui – tästä seurasi vihjailevia kommentteja
Juusela väläyttää omaa ehdotustaan siitä, miten lupaavia kuljettajia voitaisiin estää jumiutumasta tallien kuskiohjelmiin odottamaan mahdollisuuttaan, jota ei välttämättä koskaan edes tule eteen.
– Olen miettinyt sitä monta kertaa, että kun näitä junioriohjelmia on, niin otettaisiin palloilulajeista tuttuja pykäliä käyttöön. Jos ei tietyn ajan sisällä kiinnitetä kuljettajaa, niin hän vapautuisi siitä ikeestä. F1:ssä raha merkitsee niin paljon, että tämä ei helposti toteudu, Juusela pohtii.