Laukaalainen rallilegenda Juha Kankkunen kurvailee yhden erikoiskokeen päivässä 18.-21. elokuuta ajettavassa Belgian osakilpailussa.
Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin alla on Toyota GR Yaris H2, joka on japanilaisvalmistajan tuore kokeilu vedyllä toimivasta ralliautosta. Voimalinjana autoon on otettu GR Corolla H2 -vetyautosta, jolla WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala sekä Toyotan iso pomo Akio Toyoda kilpailivat Fujin 24 tunnin ratakisassa aiemmin tänä kesänä.
Kankkunen testaa autoa varsinaisia kilpailijoita ennen yhdellä erikoiskokeella jokaisena kisapäivänä.
– On erittäin mielenkiintoista nähdä auto tositoimissa. Oli hyvin mielenkiintoista ajaa vastaavanlaisella autolla Fujissa yhdessä Akion kanssa. Nyt meillä on mahdollisuus demonstroida samanlaista teknologiaa myös rallissa, Latvala hehkuttaa tiiminsä tiedotteessa.
– Kieltämättä olisi myös itse halunnut ajaa autolla, mutta minun pitää keskittyä itse ralliin. Odotan mielenkiinnolla Juhan palautetta vedyllä toimivasta autosta.
Rallin MM-sarjassa ajetaan nyt ensimmäistä vuotta hybriditeknologialla toimivilla kilpa-autoilla. Kansainvälisen autoliitto FIA:n odotetaan tekevän syys-lokakuun vaihteessa ensimmäisen ehdotelman, minkälaisilla ralliautoilla lajin ykkössarjassa jatketaan nykyisen luokittelujakson jälkeen vuonna 2025.
Vaihtoehtoina lienevät jatkaminen nykyisellä tekniikalla tai siirtyminen kokonaan sähköisiin kilpureihin. Myös vedyn mahdollisuutta polttoaineena on väläytelty puheissa, joten siinä mielessä Toyota on asian suhteen niin sanotusti ”etupellossa”.