Rallin nykyiset tehdastallit sitoutuvat siirtymään hybridiautoihin rallin MM-sarjassa. Rallin maailmanmestaruudesta ajetaan siten tulevaisuudessa autoilla, joiden moottoria vauhdittaa polttomoottorin lisäksi sähkö.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä ja Oliver Solberg kesyttivät rallihistorian kovimman tykin hämmästyttävällä tavalla: näin nuorukaiset onnistuivat ennennäkemättömässä tempussa
Rallin MM-sarja kertoi tiedotteessaan, että sitoumuksen hybridiautojen kehittämisestä ovat allekirjoittaneet Hyundai, M-Sportin Ford ja Toyota, jonka tallipäällikkönä toimii Jari-Matti Latvala. Sitoumus kattaa vuodet 2022–2024.
Toyotan kovan kilpailijan Hyundain jatkaminen oli aiemmin epävarmaa, mutta tällä tietoa talli on MM-sarjassa seuraavinakin vuosina.
"Yksi suurimmista merkkipaaluista rallin historiassa"
MM-sarja tavoittelee sitä, että sen autot olisivat teknologialtaan nykyistä lähempänä tavallisia siviiliautoja. Niissä kehitys vie kohti hybridejä ja täyssähköautoja, ja ralli on tärkeä palanen autojen kehittämisessä.
LUE MYÖS: Kommentti: Pilaako jääräpäinen hybridivimma rallin MM-sarjan?
Kansainvälinen autoliitto FIA on uudistuksesta innoissaan.
– Ei ole liioittelua sanoa, että rallin MM-sarjan pääluokassa käyttöön otettava hybriditeknologia on yksi suurimmista merkkipaaluista rallin historiassa, kommentoi MM-rallisarjaa hallinnoivan WRC Promoter -yhtiön johtaja Jona Siebel tiedotteessa.
Rallin MM-sarjan tallimäärä putosi kolmeen, kun Citroen vetäytyi sarjasta ennen kautta 2020. Volkswagen jätti sarjan jo vuonna 2016. Viime vuonna koronaviruspandemia kutisti MM-sarjaa, ja FIA hakee uuden teknologian avulla piristystä sarjaan.
Rallin tämän vuoden MM-sarjasta on ajettu kaksi kilpailua: tammikuussa Monte Carlo -ralli ja helmikuussa Rovaniemen. MM-sarja jatkuu 22.–25. huhtikuuta Kroatiassa. Sarjaan kuuluu 12 kilpailua. Suomen tämän vuoden toinen MM-ralli ajetaan 29. heinäkuuta–1. elokuuta Jyväskylän ympäristössä.