NoHo Partnersin loppuvuosi näytti valoisalta: Liikevaihto nousi ja tulos parani – katso päivän tulosjulkistukset tästä

Useat yritykset julkistavat tuloksensa tänään. MTV koostaa tulospäivän antia tähän artikkeliin.

Ravintolayhtiö Noho Partners paransi vuoden viimeisellä neljänneksellä tulostaan ja nosti liikevaihtoaan.

Yhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 88,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 69,5 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi 8,5 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 6,7 miljoonaa euroa.

Koko vuonna NoHo Partnersin liikevaihto kasvoi 68,1 prosenttia ja oli 312,8 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 186 miljoonaa euroa.

Vuosina 2021 ja 2020 koronapandemia ja siitä seuranneet rajoitukset runtelivat ravintola-alaa.

Yhtiö kertoo tiedotteessa, että matkailu- ja ravintola-alan suhdannenäkymät ovat parantuneet viime vuosista pandemiaa edeltävälle tasolle, mutta näkymiä ja kuluttajien luottamusta heikentävät edelleen epävarma geopoliittinen tilanne, kuluttajien ostovoiman heikkeneminen sekä yleinen kustannusten nousu.

–  Yhtiö jatkaa aktiivisia toimenpiteitä markkinatilanteen nopeisiinkin muutoksiin varautumiseksi seuraamalla aktiivisesti operatiivista tehokkuutta ja hinnoittelua, keskittämällä hankintasopimuksia sekä käymällä säännöllistä vuoropuhelua tavarantoimittajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiakaskysynnän arvioidaan jatkuvan hyvällä tasolla vuonna 2023, NoHo Partners kertoo.

Mainonnan myynnin lasku ja kustannusten kasvu painoivat Alma Median tulosta

Alma Median oikaistu liikevoitto supistui loka-joulukuussa 15,2 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 15,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi prosentin 78,7 miljoonaan euroon.

Alma Media kertoo, että sen Consumer-liiketoiminnan kannattavuutta painoivat mainonnan myynnin lasku sekä kasvaneet markkinointi-, tuotekehitys- ja painatuskustannukset. Liiketoiminta-alueeseen kuuluvat mm. Iltalehti ja Etuovi.com.

Kiinteiden kulujen nousi rasitti Marimekon tulosta

Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto laski loka-joulukuussa 6,9 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 7,6 miljoonaa euroa. Marimekko kertoo, että liikevoittoa laski pääosin kiinteiden kulujen nousu, mutta myös suhteellisen myyntikatteen aleneminen.

Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi prosentin vuoden takaisesta 48,4 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa nosti erityisesti vähittäismyynnin kasvu Suomessa mutta myös kansainvälisen tukkumyynnin nousu. Kasvua kuitenkin heikensi Suomen tukkumyynnin lasku.

Markkinoiden alakulo heijastui Ilmarisen sijoitustuottoon

Työeläkeyhtiö Ilmarisen sijoitukset tuottivat viime vuonna tappiota. Sijoitusten tuotto oli –6,6 prosenttia, ja sijoitusvarallisuuden arvo laski 56,3 miljardiin euroon, kun se vuotta aiemmin oli 60,8 miljardia euroa.

Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen kertoo, että Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, Euroopan energiakriisi, kiihtynyt inflaatio ja keskuspankkien kiristynyt rahapolitiikka synkistivät talousnäkymiä ja laskivat laajasti sijoitusmarkkinoiden tuottoja. Hänen mukaansa yhtiön vakavaraisuus pysyi vahvana, vaikka sijoitustuotto jäi negatiiviseksi.

Lue myös:

    Uusimmat