Mobiilialan vuotuinen jättitapahtuma, yli 100 000 ammattilaisosallistujan Mobile World Congress -messut Barcelonassa, ovat jälleen tältä vuodelta ohi. Sosiaalista mediaa seurannut Brandwatch on nyt kertonut MWC:n eniten huomiota sosiaalisessa mediassa keränneistä brändeistä, tuotteista ja teknologioista.
Brandwatchin mukaan se seurasi yli 400 000 Mobile World Congress -mainintaa sosiaalisessa mediassa yli 100 000 käyttäjältä.
Viime vuoden tapaan puhutuimmaksi brändiksi nousi Nokia, joka on Mobile World Congressissa läsnä nykyisin niin verkkoyhtiönä kuin myös HMD Globalin kautta Nokia-puhelimilla.
Eniten some-mainintoja keränneiden tuotteiden kärkeen nousi Samsung viime sunnuntain Galaxy S9 -julkistuksellaan. Nokia-puhelimia löytyi kuitenkin kolme kappaletta eniten puhuttaneiden listalta – Nokia 8110 -banaanipuhelimen uusi versio sekä Nokia 6 ja Nokia 7 Plus -älypuhelimet. Lisäksihän HMD Global julkisti vielä Nokia 8 Sirocco -huippumallin sekä edullisen Nokia 1:n, joka on varustettu uudella kevennetyllä Android Oreon Go-versiolla. Android Oreo Go Edition nousi kolmanneksi mainituimmaksi tuotteeksi MWC:stä.
”Onnistuimme jälleen tänäkin vuonna varastamaan show’n”, kommentoi HMD Globalin varatoimitusjohtaja ja markkinointijohtaja Pekka Rantala aiemmin messujen lähestyessä loppuaan.
Laajemmin eri teknologioita tarkasteltaessa MWC:ssä eniten puhutti vähemmän yllättäen 5G. Myös esineiden internet eli IoT ja ja pilvi olivat laajasti esillä.