Nordea kertoo tiedotteessaan uudistavansa ja yksinkertaistavansa IT-järjestelmiään. Päivitykset näkyvät asiakkaille palvelukatkoina, joista pisin osuu toukokuiselle viikonlopulle. Nordean kaikki palvelut ovat silloin poissa käytöstä jopa vuorokauden ajan.
Nordean vähittäispankin liiketoimintajohtaja Jussi Mekkosen mukaan muutostöitä tehdään, jotta Nordean palvelut nopeutuisivat ja häiriöt vähenisivät. Muutoksen jälkeen esimerkiksi nettisivujen ja verkkopankin odotetaan toimivan nykyistä nopeammin.
– Meillä on käynnissä pitkä kehitysohjelma, jossa tehdään aitoja muutoksia järjestelmiin. Yksi keskuskoneistamme vaihdetaan kokonaan uuteen, minkä vuoksi palvelukatkos on väistämätön, Mekkonen kertoo MTV Uutisille.
Palvelukatkos alkaa 21. toukokuuta myöhään lauantai-iltana ja kestää ainakin sunnuntaihin iltapäivään asti. Viikonloppu valittiin tarkkaan, jotta palvelukatkos ei osu vapun, äitienpäivän tai koulujen päättymisen kanssa samaan aikaan.
Pankin tiedotteessa sanotaan, että "käytännössä kaikki palvelumme ovat poissa käytöstä koko päivän ajan". Mekkonen ei kuitenkaan osaa vielä tarkalleen sanoa, mitkä kaikki pankin palveluista ovat tuolloin pois käytöstä.
– Pyrimme siihen, että korteilla normaaliostokset toimivat katkon aikana, ainoastaan isoissa, poikkeavissa hankinnoissa voi olla katkos. Verkkopankissa tavoitteena on, että osa palveluista toimii ja osa on suljettuna.
Mekkonen kertoo, että asiakkaille muutoksista aiheutuva haitta pyritään minimoimaan.
– Asiasta tiedotetaan asiakkaille lähempänä ja hyvin tarkat palvelukatkostiedot tulevat nettisivuillemme.
Nordealla on ollut tänä keväänä useita kertoja häiriöitä palveluissaan, erityisesti verkkopankissa.