Nordean asiakas, muista nostaa tänään rahaa, jos aiot tehdä ostoksia huomenna sunnuntaina. Nordean pankkipalvelut ovat nimittäin poikki lähes kokonaan aamyön kello 04 ja iltapäivän noin kello 18 välisenä aikana.
Nämä Nordean palvelut ovat poissa käytöstä sunnuntaina 23.4. klo 04 lähtien:
Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
Käteisen nosto kauppojen kassalta
Korttimaksaminen suurelta osin
Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
Laskunmaksuautomaatit
Mobiilipankit (henkilö- ja yritysasiakkaat)
Tunnistautuminen tunnuslukukortilla, tunnuslukusovelluksella ja tunnuslukulaitteella
E-maksu
E-tunniste (esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
Maksuliikenne ja maksupalvelut
Nordea Pay, Nordea Investor ja Siirto
Palvelukatko kattaa lähes kaikki pankkipalvelut ja se johtuu huolto- ja päivitystöistä pankin IT-järjestelmissä.
Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Myös verkko- ja mobiilipankit ovat pois käytöstä katkon ajan.
Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu.
Palvelukatko vaikuttaa myös henkilöasiakkaiden Nordea 24/7 asiakaspalveluun sekä yritysten Nordea Business Center asiakaspalveluun, joissa ei voi katkon aikana hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska asiakas ei voi tunnistautua palveluun pankkitunnuksillaan.
Katko koskee myös Nordea Rahoituksen palveluita sekä maksukortteja, kuten Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard.
Palvelukatko vaikuttaa Nordean palveluihin myös matkalla ja ulkomailla ollessa, niin kortteihin kuin verkko- ja mobiilipankkeihin. Matkalla olijoiden kannattaa maksaa hotellilaskut jo lauantaina, ja laivalle lähtijän kannattaa varata käyttöön tarpeeksi käteistä.