Nordean pankkipalveluissa on sunnuntaina 7.3. laaja käyttökatko. Katko syynä on pankin tietojärjestelmiin tehtävät muutos- ja ylläpitotyöt.
Katkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Myöskään Nordean tileihin liitettyjä Mobile Pay ja Siirto -mobiilimaksamispalveluita ei voi käyttää sunnuntaina.
Nordean verkko- ja mobiilipankit ovat poissa käytöstä koko katkon ajan. Käyttökatko koskee myös Nordean laskunmaksuautomaatteja. Käteistä ei myöskään voi Nordean korteilla nostaa kauppojen kassoilta. Käteistä ei voi myöskään tallettaa Nordean tileille talletusautomaateilla.
Katkon aikana Nordean pankkitunnuksia ei voi käyttää mihinkään sähköiseen tunnistautumiseen, ei esimerkiksi ajanvaraukseen terveydenhuollosta. Korttien sulkupalvelu puhelimitse toimii katkon aikana normaalisti.
Korttimaksamisen määrä onnistua rajoitetusti
Nordean tiedotteen mukaan korttimaksaminen “onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja bensa-asemilla".
Korttimaksuissa voi kuitenkin esiintyä hitautta tai ne voivat epäonnistua.
Palvelukatko alkaa sunnuntaina aamulla kello 01.00. Korttien osalta katkon arvioidaan päättyvän sunnuntai-iltana klo 21.00 ja muiden palveluiden osalta vuorokauden vaihtuessa maanantaiksi.
Nordea suosittelee valmistautumaan katkoon hoitamalla pankkiasiat ja sähköistä tunnistautumista vaativat asiat ennen sunnuntaita sekä nostamalla käteistä rahaa. Pankki muistuttaa kuitenkin, että kaikki palveluntarjoajat eivät enää vastaanota käteistä.
Mainittujen lisäksi myös useita muita Nordea-konsernin palveluita on poikki sunnuntain ajan.