Nordea tiedottaa laajasta palvelukatkosta, joka vaikuttaa pankkiasiointiin noin kahden viikon päästä sunnuntaina 6. päivä syyskuuta.
Palvelukatko alkaa tuolloin aamuyöllä kello 4.00 ja päättyy pankkikortteihin kohdistuvien vaikutusten osalta arviolta kello 14.00. Muiden palveluiden arvellaan palaavan käyttöön kello 17.00.
Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä maksaminen välttämättä onnistu kaikkialla.
– Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu, pankin tiedotteessa kerrotaan.
Korttimaksamiseen liittyvien ongelmien lisäksi katkon aikana Nordean verkko- ja mobiilipankkipalvelut ovat pois käytöstä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen.
– Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali, Nordea kertoo.
Palvelukatkon aikana Nordean puhelinasiakaspalvelusta saa vain yleisneuvontaa. Henkilökohtaisia pankkiasioita ei voi hoitaa, sillä tunnistautuminen ei ole käytössä. Asiakaspalvelunumero on avoinna kello 9-17.
Nordean mukaan korttien sulkupalvelu toimii numerossa 020 333 katkon aikana normaalisti.
Nordean mukaan luvassa on katkon jälkeen vielä toinen laaja palvelukatko viikonloppuna 23.-25. lokakuuta. Katkojen syynä on pankin tietojärjestelmille tehtävät muutokset ja niiden testaaminen.
Video: Koronakriisi muuttaa markkinoita – näin Suomi hyötyy tilanteesta
9:22