Nordea ilmoitti eilen muuttavansa käteisnostot automaateista osittain maksullisiksi. Muutos herätti laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen perustelee muutosta käteisen käytön vähenemisellä.
– Käteisen käyttö on trendinä vähenevä, ja valtaosa maksamisesta on siirtynyt elektroniseen muotoon, Mekkonen sanoo MTV Uutisille.
Ei kosketa valtaosaa asiakkaista
Hinnoittelun muutos ei Mekkosen mukaan koske valtaosaa Nordean asiakkaista. Marraskuussa voimaan tulevan muutoksen jälkeen Nordean asiakkaat voivat nostaa käteistä nostoautomaateista ilmaiseksi neljä kertaa kuussa. Viidennestä nostokerrasta eteenpäin pankki veloittaa 0,40 euroa.
– Suurin osa asiakkaista nostaa käteistä kerran tai kaksi kuussa.
Muutoksen jälkeen käteistä voi nostaa edelleen ilmaiseksi useiden kauppojen ja kioskien kassoilta.
Mekkonen ei näistä syistä johtuen pidä muutosta merkittävänä.
– Elektroninen maksuliikenne on Suomessa erittäin kattavaa. Sanoisin, että yli 95 prosenttia maksuista tapahtuu sähköisesti.
Yhdenmukaistaa hinnoittelua euroalueella
Nordeaan on Mekkosen mukaan saapunut jonkin verran kyselyjä aiheesta. Hänestä vähäinen palautteen määrä heijastelee osaltaan sitä, että ihmiset käyttävät käteistä enää vain vähän.
Muutos vaikuttaa käteisnostoisin Suomen lisäksi myös Euroopassa, ja yhdenmukaistaa näin hinnoittelua.
– Tässä on huomattava, että käteisen nostamisen hinta vaihteli euroalueella maan mukaan, mutta tämän muutoksen myötä Nordean korteilla neljä ensimmäistä nostoa kuussa ovat maksuttomia Suomessa sekä muualla euroalueella.
Sosiaalisessa mediassa osa on pelännyt muutoksen mahdollistavan nostomaksujen korottamisen ja ilmaisten nostokertojen vähentämisen tulevaisuudessa. Mekkosen mukaan tällaisia suunnitelmia ei ole.