Norwegianin lennolla Rodokselta Helsinkiin tapahtui sunnuntaina vakava vaaratilanne, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä loukkaantui, kun kone lensi turbulenssiin.
Otkes on aloittanut onnettomuudesta tutkinnan.
Tutkinnan johtaja, ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta kertoo STT:lle, että kyseessä on ollut Boeing 737 Max-8 -mallin kone.
Onnettomuus tapahtui Kotirannan mukaan lennon loppupuolella.
– Se tapahtui Viron ja Suomen ilmatilan päällä, Suomenlahden yllä.
Kone oli lentänyt sunnuntaina Rodokselta noin kahdelta yöllä Suomen aikaa Helsinkiin ja laskeutunut Suomeen noin kuuden aikaan aamulla.
Konemalli aiheuttanut ongelmia
Boeingin 737 Max -lentokonemallien kanssa on ollut aiemmin runsaasti ongelmia.
Esimerkiksi tammikuussa yhtiön 737 Max-9 -mallin koneen kylkeen tuli kesken lennon reikä, kun seinäpaneeli irtosi Alaska Airlinesin lennolla. Kone joutui tekemään hätälaskun.
Lisäksi kaksi 737-8 -mallin konetta putosi vuosina 2018 ja 2019. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.
Tutkijoiden mukaan keskeinen syy koneiden putoamiseen oli MCAS-sakkauksenestojärjestelmän virheellinen toiminta.
Uutistoimisto AP:n mukaan lentokonevalmistaja Boeing sopi heinäkuussa Yhdysvaltain oikeusministeriön kanssa, että yhtiö myöntää johtaneensa koneelle lentoluvan myöntäneitä viranomaisia harhaan ja syyllistyneensä petokseen.
Matkustajat eivät loukkaantuneet
Tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta ei kerro enempää kahden lennolla loukkaantuneen matkustamohenkilökunnan jäsenen tilasta. Hän vetoaa asiassa terveystietojen yksityisyyteen.
Koneen matkustajat eivät Otkesin tietojen mukaan loukkaantuneet tilanteessa.
Otkes on nimennyt onnettomuuden tutkintaryhmän johtajaksi erikoistutkija Juho Posion. Tutkintaryhmän jäsenet ovat liikennelentäjä, lennonopettaja Juha-Pekka Keidasto, koelentäjä Antti Rautio sekä eläköitynyt purseri Sanna Winberg.
Juttua päivitetty 15.8.2024 kello 13.25.