Otkesin selvitys valmis: Nämä tekijät aiheuttivat matkustajakoneen vaaratilanteen Helsinki-Vantaalla

Amapola lentokone AOP
Amapola Flyg Ab:n matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. ullstein bild - Patrick Becker/ All Over Press
Julkaistu 22.11.2022 12:07(Päivitetty 22.11.2022 13:11)

MTV UUTISET – STT

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan viime vuoden marraskuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta reittikoneen vakavasta vaaratilanteesta.

Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. Kone oli matkalla Helsingistä Joensuuhun ja joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle.

Otkes kertoo, että lentokoneen noustessa ilmaan potkurin lepuutusjärjestelmässä tapahtui toimintahäiriö. Tämän seurauksena vasemman moottorin potkuri lepuuttui, mutta moottori jäi käyntiin korkealle tehoasetukselle.

–  Lentokonetta voi lentää turvallisesti yhdellä moottorilla, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Kotirannan mukaan vaaratilanne syntyi monen tekijän mennessä pieleen. Moottorivika havaittiin, mutta ei heti sitä, että potkuri jäi lepuutustilaan. Lopulta perämies sammutti moottorin. Tämän lisäksi lentokoneen laskutelineet olivat jääneet alas koko lennon ajaksi, joten ilmanvastus oli huomattavasti normaalia suurempi eikä lentokone noussut normaalisti.

Lentokone kävi hetkellisesti valvomattomassa ilmatilassa ja oli ajautua liian lähelle korkeaa mastoa.

–  Lentokone laskeutui lopulta lennonjohdon avustuksella normaalisti takaisin lentokentälle, mutta jos esimerkiksi tällainen vakava vaaratilanne olisi sattunut lämpimässä ja ohuessa ilmanalassa, lentokoneen nousukyky olisi ollut vielä huonompi ja seurauksena mahdollisesti onnettomuus, Kotiranta sanoo.

Otkesin mukaan lehtoyhtiö on tutkinnan jälkeen päivittänyt ohjeistusta laskutelineiden käytöstä lentokoneen käsikirjaan.

Otkes suosittaa ohjaajien koulutusohjelmaan potkurin lepuutusjärjestelmän hallitsemattoman vikatilanteen hallintaa. Otkes on myös kohdentanut kaksi muuta moottorin lepuuttamiseen ja hallinnointiin liittyvää suositusta lentokoneen valmistajalle.

Lue myös: Otkes käynnisti varsinaisen tutkinnan Helsinki-Vantaan viimeviikkoisesta vaaratilanteesta

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet