Pahoissa talousvaikeuksissa oleva lentoyhtiö julkaisi tiedotteen, jonka mukaan Boeing 737 MAX -koneiden lentokiellosta koituu tänä vuonna 700 miljoonan kruunun eli 72 miljoonan euron tappio, jos koneet palaavat liikenteeseen lokakuussa.
Todellisuudessa koneiden paluu voi kestää kauemminkin, sillä yhtiön oma arvio on, että koneet eivät ole käytössä ennen lokakuuta ja ajankohtaan liittyy epävarmuutta.
Vaikka tulos kääntyi toisella vuosineljänneksellä voitolliseksi rankan kulukuurin johdosta, on yhtiöllä velkaa yli kuusi miljardia euroa.
Viime viikon torstaina pahoissa talousvaikeuksissa ollut Norwegian julkaisi tiedotteen, jossa se kertoi Norwegianin perustajan ja toimitusjohtajan Björn Kjosin jättävän välittömästi tehtävänsä ja siirtyvän yhtiössä neuvonantajan rooliin.
Yhtiö kertoi tiedotteessaan myös, että Boeing 737 MAX -lentokoneiden lentokielto on vaikuttanut negatiivisesti yhtiön toisen vuosineljänneksen tulokseen.
Yhtiö arvioi, että siitä koituu tänä vuonna 72 miljoonan euron tappio, jos koneet palaavat liikenteeseen lokakuussa.
Koneiden paluu kestää ainakin lokakuuhun
Lokakuukin voi olla optimistinen arvio, sillä vasta kesäkuun lopussa uutisoitiin, että Yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset olivat havainneet konemallissa uuden mahdollisen riskitekijän.
Esimerkiksi American Airlines muutti aiempaa ennustustaan syyskuusta ja aikoo pitää koneet maassa marraskuuhun saakka, kertoi Reuters.
– Turvallisuus on aina tärkein prioriteettimme, emmekä operoi Boeing 737 MAX -koneita ennen kuin niillä on ilmailuviranomaisten hyväksyntä. Kuten kaikki 737 MAX -koneilla operoivat toimijat, odotamme, että perusteellinen sertifiointiprosessi viedään läpi, kertoo Norwegianin lehdistökontakteista vastaava Tarja Valde-Brown.
Koska ajankohtaan liittyy epävarmuutta, yhtiö pitää koneiden paluuta mahdollisena aikaisintaan lokakuussa, jonka mukaan se voi suunnitella sekä lyhyen että pitkän aikavälin koneiden puutetta korvaavia järjestelyjä.
Norwegian on myös hakemassa korvauksia Boeingilta lentokiellosta johtuvista menetyksistä ja yhtiö on aiemmin kertonut, että keskustelut Boeingin kanssa ovat olleet tuloksellisia.
Uusia reittejä vaikeuksista huolimatta
Norwegianilla on 18 Boeing 737 MAX -konetta laivastossaan, jossa on kaikkiaan noin 170 konetta. Yhtiöllä on kaikkiaan yli 500 reittiä yli 150 kohteeseen.
Varmistaakseen, että lentokielto on vaikuttanut mahdollisimman vähän matkustajiin, lentoyhtiö on yhdistänyt lentoja ja tarjonnut matkustajille vaihtoehtoisia lähtöjä Norwegianin omassa reittiverkostossa, sekä ottanut käyttöön myös korvaavia lentokoneita.
Vaikeuksista huolimatta yhtiö kehittää jatkuvasti reittiverkostoaan ja avaa myös uusia reittejä. Suomessa on tänä vuonna avattu uudet reitit Helsingin ja Tivatin (Montenegro), Helsingin ja Pisan (Italia) sekä Helsingin ja Vaasan välillä.
Kasvuun panostanut yhtiö on vaikeuksissa suuren velkataakan vuoksi
Vaikka taloudellisissa vaikeuksissa oleva Norwegian kertoo tiedotteessaan strategiansa tähtäävän kasvun sijasta kannattavuuteen, liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 19 prosenttia pääasiassa yhtiön kaukoreittien ansiosta.
Samaan aikaan kulukuri on ollut tiukkaa. Yhtiön sisäinen kustannussäästöohjelma tuotti toisella vuosineljänneksellä reilun 57 miljoonan euron kustannussäästöt.
Yhtiö kertoo tiedotteessaan siten saavuttaneensa tavoitteen, jonka mukaan kuluja on vähennetty yli yhdellä miljardilla Norjan kruunulla (yli 100 miljoonaa euroa) tähän mennessä tänä vuonna.
Norwegian paransi vuoden toisella neljänneksellä huhti–kesäkuussa kannattavuutta ja sen käyttökate parani 36 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta 240 miljoonaan euroon. Käyttökate tarkoittaa mitä liikevaihdosta jää yhtiölle, kun siitä vähennetään suorat kulut, kuten esimerkiksi henkilöstön palkat ja kaluston polttoaineet.
Vaikka tulos rahoituserien jälkeen kääntyi toisella neljänneksellä voitolliseen 11,5 miljoonaan euroon, ensimmäisen neljänneksen tappio painoi koko alkuvuoden tuloksen noin 200 miljoonaa euroa tappiolle ennen veroja.
Yhtiön velka on yli kuusi miljardia euroa
Norwegianilla on velkaa alkuvuoden 2019 taseessa noin 6,3 miljardia euroa. kun se vuosi sitten oli noin 2,8 miljardia euroa. Velka on yli tuplaantunut.
Tuplaantuminen johtuu vuoden 2019 alusta voimaan tulleesta IFRS 16 -standardista. Siinä myös lentokoneiden vuokrasopimukset lasketaan yhtiön velaksi, mikä kuvaa paremmin operatiivista toimintakykyä. Ilman IFRS 16 -standardia velka olisi yhä sama kuin vuosi sitten.