Mietojen alle kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien kokonaismyynnin arvioidaan tänä vuonna jopa kaksin- tai kolminkertaistuvan viinien tultua ruokakauppoihin, sanoo Kesko.
Keskon osto-ja myyntijohtaja Aki Erkkilä toteaa MTV Uutisten haastattelussa ensimmäisen viikon myyntien ylittäneen K-ryhmässä heidän odotuksensa. Tämän perusteella Kesko arvioi alle 8-prosenttisten juomien kokonaismarkkinan kasvavan Suomessa peräti 50 miljoonaan euroon vuodessa.
– Meidän odotuksemme oli, että tämä markkina kaksin- tai kolminkertaistuisi lyhyellä aikavälillä. Ja siihen nähden tämä ensimmäinen viikko, mihin olimme suunnitelmat rakentaneet, onnistui odotuksia suurempana, sanoo Erkkilä.
Lue myös: Alkoholin myynnissä rajuja eroja – katso tilanne omalla alueellasi
Erkkilän mukaan K-ryhmän kaupoista myytiin ennakko-odotusten mukaisesti eniten valko- ja kuohuviinejä.
– Viikonpäiväjakauma oli pieni yllätys. Myös sunnuntaina käytiin kauppaa näillä tuotteilla, ja viikonlopun vaikutus oli yli 50 prosenttia myynnistä.
Erkkilä arvioi, että Alkossa myytävien perinteisten viinien ostajat siirtyvät ostamaan mietoja viinejä päivittäistavarakaupasta.
– Siirtymä tulee perinteisten viinien puolelta mietoihin viineihin eikä keskioluesta kohti näitä miedompia viinejä, lisää Erkkilä.
Asiakkaat ovat ensimmäisellä viikolla poimineet ostoskoreihin sekä tuttuja että kokonaan uusia tuotemerkkejä
Ensimmäisen myyntiviikon suosituimmat alle 8-prosenttiset juomat K-kaupoissaValkoviinit:
Kuohuviinit:
Punaviinit:
Rose- ja muut viinit:
|
S-ryhmän erikoisuus pienet pakkaukset
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho ei halunnut arvioida myynnin kehitystä ensimmäisen viikon perusteella.
– Tämä ensimmäinen viikko ei varmastikaan vielä täysin kuvasta viinien kysyntää kaupoissamme pitkällä tähtäimellä. Selkeä ilmiö on ollut viinin ostaminen pienessä pakkauskoossa, esimerkkinä kuohuviini kahden desilitran pulloissa, sanoo Päällysaho MTV Uutisille.
Päällysahon mukaan ensimmäisinä päivinä haluttiin valkoviinin rinnalla kokeilla erityisesti uusia mietoja punaviinejä.
– Yllätykseksemme punaviinit olivat ensimmäisinä myyntipäivinä ostetumpia kuin kuohuviinit.
Viikonloppua lähestyttäessä kuohuviinit nousivat kuitenkin myynnin volyymissa.
– Asiakkaita kiinnostivat ensimmäisellä viikolla monet ennestään tutut viinibrändit, kuten Viña Maipo, Espiritu de Chile, Fresita, Mosselland, Santiago, Pizzolato ja Blue Nun. Myös uudet vahvemmat oluet kiinnostivat asiakkaita, ja oluet säilyttivät paikkansa myydyimpänä alkoholituotteena S-ryhmän kaupoissa.
Lue myös: Halpa vs. kallis: Makutestissä 8-prosenttiset "kohuviinit"
Päällysaho sanoo, että myös toinen myyntiviikko on juhannuksen takia poikkeuksellinen.
– Tämänkään viikon perusteella emme vielä voi vetää pitkän aikavälin johtopäätöksiä. Varsinkin mökkijuhannuksen viettäjiä helpottaa se, että aiempaa monipuolisempi juomavalikoima löytyy nyt entistä paremmin matkan varrelta myös pienistä myymälöistä ja paikkakunnilta, joissa aiemmin ei ole voinut ostaa viiniä.
Molemmat kaupparyhmät sanovat tuovansa valikoimiin yli 200 erilaista viiniä sekä lisäksi muita mietoja juomia kuten pienpanimoiden oluita.