Liikennevalvonta on muuttunut merkittävästi vuosikymmenessä. Poliisien suorittama valvonta tien päällä on vähentynyt, ja liikennevalvontaa pyöritetään pääasiassa automaattisin nopeusvalvontakameroin. Havainnot ovat peräisin Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin katsauksesta.
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin Seuraamusjärjestelmä 2018 -vuosikatsaus käsittelee rikosten ilmituloa, niiden selvittämistä sekä rangaistusten täytäntöönpanoa.
Lue myös: Ylinopeussakot lihottavat valtion kassaa aiempaakin enemmän – "Se on se yksinkertainen syy"
Tuore katsaus pitää sisällään kritiikkiä Suomen liikennevalvonnan kehityssuuntaa kohtaan.
Valvonnan painopiste siirtynyt
Instituutin mukaan rikesakkojen viime vuosien määrän kasvu johtuu kameravalvonnan jatkuvasta lisäämisestä sekä lokakuussa 2016 voimaan astuneista muutoksista poliisin sakotusohjeissa.
Ylinopeuksista määrättävien rikesakkojen määrän lisääntyessä, ovat keskeisistä liikennerikoksista annetut rangaistus- ja sakkomääräykset vähentyneet dramaattisesti. Vuonna 2018 niiden määrä putosi 26 prosentilla vuoteen 2015 verrattuna, ja vuosikymmenen takaiseen verrattuna jopa 39 prosentilla.
– Lukujen perusteella näyttäisi siltä, että liikennevalvonnan painopiste on voimakkaasti siirtynyt tien päällä suoritettavasta valvonnasta automaattiseen kameravalvontaan, instituutti kertoo katsauksessaan.
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti on huolissaan siitä, että poliisin liikennevalvontaa on siirretty vähemmän vakavan liikennerikollisuuden kitkemiseen, sillä sen seurauksena vakavampia ja ankarammin rangaistavia liikennerikoksia voi jäädä yhä enemmän piiloon.
Poliisi puolustanut kameravalvontaa
Poliisin mukaan automaattinen liikennevalvonta on vähentänyt liikenneonnettomuuksien määrää esimerkiksi Kehä I:llä pääkaupunkiseudulla. Automaattivalvonta otettiin Suomen vilkkaimmalla tieosuudella käyttöön vuoden 2016 alussa.
Vuonna 2018 Kehä I:llä sattui vajaa kolmannes vähemmän onnettomuuksia kuin vuosina 2012–2014 keskimäärin. Myös ajoneuvojen keskinopeus laski, ja suurten ylinopeuksien osuus liikennevirrassa väheni huomattavasti automaattivalvonnan käynnistymisen myötä.
– Nämä Kehä I:n tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Peltipoliisit ovat ehdottomasti hyvä juttu, ylikomisario Dennis Pasterstein Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta kertoi MTV Uutisille kesäkuussa.
Lähde: Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, Helsingin yliopisto