Kurja käytös lisääntyy Suomen teillä: "Enemmänkin maan tapa kuin poikkeus"

7:37img
Korona-aika on näkynyt tien päällä paitsi vähentyneinä liikennemäärinä, myös kovien ylinopeuksien merkittävänä kasvuna.
Julkaistu 14.12.2020 17:54

Ville Järveläinen

Suuret, sakkorangaistukseen johtavat yli 21 tuntikilometrin ylinopeudet vähenivät kesällä 2020 edelliskesään verrattuna. Sen sijaan törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on kasvussa, minkä lisäksi pienen ylinopeuden ajamisesta on tullut maan tapa.

Julkisuudessa on ollut esillä törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten merkittävä yleistyminen. Näissä tapauksissa kyse on käytännössä vähintään 50 tuntikilometrin ylinopeuksista, ja ne etenevät käräjäoikeuksien käsiteltäviksi.

Poliisin tilastojen perusteella kesä-elokuussa 2020 kirjattiin yhteensä noin 1 900 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, mikä on noin 31 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

– Kasvuun vaikuttaa mahdollisesti se, että kyse on poliisin tietoon tulleista tapauksista ja koska törkeitä ylinopeuksia ajavien kiinnisaamiseksi on kohdennettu enemmän valvontaa, määrä on luonnollisesti jo senkin vuoksi lisääntynyt. Liikennevirrassa näitä tapauksia on kuitenkin niin vähäinen määrä, että automaattivalvonnan tilastoinnissa niiden merkitys on marginaalinen, tietoanalyytikko Mika Sutela poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta toteaa Traficomin tiedotteessa.

LUE MYÖS: Moni autoilija luuli löytäneensä keväällä nokkelan säästökeinon – sadoille kallis lasku: "En toivo tällaisia seurauksia kenellekään"

Pieni ylinopeus maan tapa

Kesällä 2020 liikenteen keskinopeus pääteillä oli 92,7 kilometriä tunnissa. Autoilijoista 43 prosenttia ajoi suuremmalla nopeudella kuin tiekohtainen nopeusrajoitus sallii, ja yli 10 tuntikilometrin ylinopeutta ajoi noin 10 prosenttia autoilijoista

– Vaikka ylinopeutta ajavien osuus ei ole viime vuosina merkittäväksi muuttunut, ovat luvut sellaisia, että voimme todeta, että pieni ylinopeus on enemmänkin maan tapa kuin poikkeus, Traficomin johtava asiantuntija Marko Sillanpää kertoo tiedotteessa.

Pääteiden nopeustiedot perustuvat Intelligent Traffic Management Finlandin ylläpitämiin liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin, jotka ovat eri paikoissa kuin poliisin nopeusvalvontakamerat.

LUE MYÖS: Miten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne