Opettajien ammattijärjestö OAJ on pitkään ajanut Suomeen opettajarekisteriä, johon olisi koottuna tiedot siitä, millaisia opettajia eri puolilla maata työskentelee. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen pitää harkinnan arvoisena sitä, että rekisteristä ilmenisivät myös opettajien saamat huomautukset ja varoitukset.
– Rekisteri voisi olla yksi mahdollinen pohja sille, Luukkainen sanoi STT:lle tiistaina.
Hänen mukaansa tästä ei kuitenkaan ole vielä järjestössä keskusteltu.
– Olisi hyvä olla läpinäkyvästi tiedossa, esimerkiksi millaisella koulutuksella opettajan työtä missäkin tehdään. Emme ole erikseen pohtineet, pitäisikö siihen merkitä myös opettajien saamat rangaistukset, mutta opettajarekisteri olisi tässäkin suhteessa mahdollisesti käyttökelpoinen.
Opetushallituksen hallintojohtajan Matti Lahtisen mukaan opettajarekisterin perustamista ei ole Opetushallituksessa pohdittu.
– Tuollaisen rekisterin muodostaminen edellyttäisi erittäin huolellista harkintaa, että mitkä tiedot siihen kirjattaisiin.
Lahtisen mielestä olisi tärkeää myös arvioida, miten opettajien oikeusturva tulisi otetuksi huomioon ja miten varmistettuja tietoja merkittäisiin rekisteriin.
Helsingin kaupungin toimialajohtajan Liisa Pohjolaisen mukaan lähentelysyytösten kohteena ollut Kallion lukion miesopettaja sai suullisen huomautuksen vuonna 2004, koska "jotkut tytöt kokivat opetusmenetelmät tyttöjä loukkaavina ja ajoittain seksuaalisena häirintänä". Opettaja itse kiistää lähentelysyytökset.
Laki edellyttää oppi laitokselta suunnitelmaa häirintään puuttumiseksi
Opetushallituksen Lahtinen huomauttaa, että lain mukaan jokaisella oppilaitoksella tulee olla suunnitelma oppilaan suojaamiseksi kiusaamiselta ja häirinnältä. Oppilashuoltolaki tuli voimaan elokuussa 2014, Lahtinen sanoo.
– Siinä pitää olla kuvattuna menettelyt, joilla oppilas voi ilmoittaa häirinnästä samoin kuin se, miten häirintätapaukset käsitellään. Siinä on otettu huomioon myös se, että häirintä tai kiusaaminen voi olla opettajan tai koulun muuhun henkilökuntaan kuuluvan ja oppilaan välistä.