Mattia Binotton rooli Ferrarin tallipäällikkönä on asetettu viimeisen vuoden aikana kyseenalaiseksi useaan otteeseen. Nyt näin tekee entinen F1-pomo Bernie Ecclestone.
On päivänselvää, että Ferrari heittää vuodesta toiseen hukkaan lähes loputtoman tuntuisia resurssejaan. Rahaa riittää, kuljettajat ovat sarjan parhaimmistoa, mutta auto, kisastrategiat tai muut toimintatavat eivät milloinkaan ole mestaruuden edellyttämällä tasolla.
Tallin viimeisin kuljettajien MM-titteli on vuodelta 2007, viimeisin merkkimestaruus vuodelta 2008. Kun tilanne on tällainen, huomio kiinnittyy väistämättä siihen, miten tallia johdetaan.
Kausi 2007 oli kultasormi Jean Todtin viimeinen Ferrarin tallipäällikkönä. Hänen jälkeensä tehtävää hoiti kuuden vuoden ajan Stefano Domenicali. Marco Mattiaccin pesti tallipäällikkönä kesti vuonna 2014 vain seitsemän kuukautta, ja Maurizio Arrivabene johti tallia neljän kauden ajan 2015–2018.
Viime kauden alla tallipäälliköksi nimitettiin Ferrarin oma kasvatti Mattia Binotto, joka on noussut Maranellon hierarkiassa askel askeleelta ylöspäin. Ennen nykyistä pestiään Binotto toimi teknisenä johtajana, ja hän on hoitanut insinööripuolen tehtäviä vielä tallipäälliköksi nousemisen jälkeenkin.
Ecclestonen mielestä Binotton kaltainen henkilö ei ole lainkaan sopiva tallipäälliköksi, jonka pitäisi paitsi johtaa tallia myös valvoa sen etuja ja tehdä F1-kulisseissa ajoittain hyvinkin likaista työtä tallin hyväksi.
– Ei, hän on insinööri, Ecclestone vastasi Daily Mailin haastattelussa suoraan kysymykseen, onko Binotto hyvä johtaja.
– He tarvitsevat tallipäälliköksi jonkun, joka saa ihmiset ymmärtämään, että kun hän sanoo jotain, niin myös tapahtuu – ilman muttia tai keskusteluita.
Ecclestone heittää ilmoille todellisen jokerikortin.
- Minä olisin hankkinut Flavio Briatoren Ferrarin johtoon. Hän tekisi sen, mitä hän teki aina Benettonilla ja Renault’lla: varastaisi parhaat ihmiset muista talleista. Ainoa ongelma on se, että loppujen lopuksi Flavio antaisi ihmisten ymmärtää, että Ferrari on hänen omaisuuttaan.
Vaikka Briatoren voisi italialaisena hyvin kuvitella tallin johtoon, toinen ongelma mahdollisella Ferrari-taipaleella olisi se, että hänen nimensä ei ole ollut F1-piireissä järin kovassa huudossa vuoden 2008 Singaporen GP:n jälkeen.
Briatoren johtama Renault junaili tuolloin Nelson Piquet juniorin ajamaan ulos, että Fernando Alonso voisi hyötyä radalle tulevasta turva-autosta ja voittaa kilpailun.
Alonso voitti, mutta Renault sekä Briatore ja tallin insinööriosastoa johtanut Pat Symonds hävisivät. Briatorelle ja Symondsille langetettiin FIAn alaiseen toimintaan alun perin elinikäinen toimintakielto, joka kuitenkin kumottiin myöhemmin.