Neljä kautta Ferrarin kakkoskuljettajana ajanut Eddie Irvine avautuu rakastamansa italialaistiimin nykytilasta ja toimintatavoista saksalaisen Motorsport-Totalin haastattelussa.
Irlantilaiskuski ajoi Ferrarilla vuodet 1996-99, jolloin italialaistiimistä kasvatettiin formula ykkösten yksinvaltiasta tähtikuljettaja Michael Schumacherin, tallipäällikkö Jean Todtin ja teknisen johtajan Ross Brawnin johdossa.
Tuohon aikaan Ferrari luotti paljon ulkomaiseen osaamiseen. Nykypäivän Ferrari on koko ajan entistä italialaisempi, kun tallipäällikkönä on Maurizio Arrivabene ja tekniseksi johtajaksi James Allisonin tilalle nousi moottoripuolen pomo Mattia Binotto.
– Italialainen tapa toimia ei ole ideaali. Se on mahtava ja kaunis tapa toimia sekä monella tapaa viihdyttävä. Ehkä anglosaksinen tapa on parempi, ja sen mielestäni Todt tajusi tuoda sisään, Irvine kertoo hörppiessään italialaista olutta veneen kannella.
– Mutta onko se Ferrari? Puritaanit sanovat, että ei ole. Mattia oli minun vanha insinöörini Ferrarilla. Erittäin fiksu kaveri, joten mielenkiintoista nähdä, mitä muutoksia hän tekee.
– Osaamisen ostaminen ei ole yhtä kaunista kuin sen luominen. Esimerkiksi Manchester Unitedin vuoden 1999 joukkueesta suurin osa tuli heidän omasta akatemiastaan. Sen sijaan Manchester City vain ostaa viimeisimmät ja nopeimmat aseet. He voittavat, mutta kiinnostaako se ketään, Irvine vertaa jalkapallon maailmaan.
Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel ovat kuljettajina poikkeus Ferrarin patrioottiseen linjaan, sillä Italialla on ollut jo vuosikymmenet hankaluuksia tuottaa aivan ylimmälle huipulle yltäviä kuljettajia.
– Kuskit ovat eri juttu. Sinun pitää palkata parhaat kuskit, jotka voit saada, Irvine toteaa.
Tulosta odotetaan liian nopeasti
Ferrari putosi jo kuluvan vuosikymmenen taitteessa kärkitallin paikalta. Ensin Red Bull nuiji neljä mestaruutta putkeen ja sen jälkeen Mercedes on hallinnut V6-turbomoottorien aikakautta kolmella peräkkäisellä mestaruudella.
Irvine tuli tiimiin vastaavanlaisena aikana, jolloin edellisistä mestaruuksista oli ehtinyt kulua yli vuosikymmen. Hänen mukaansa Todtilla kesti 5-6 vuotta luoda Ferrarista sellainen menestyjä kuin siitä tuli, joten odotukset Arrivabenea kohtaan ovat kohtuuttomat.
– Olen tuntenut Maurizio Arrivabenen vuosien ja vuosien ajan. Hän on niin italialainen kuin italialainen voi olla. Pidän siitä, että hän on vetovastuussa. He yrittävät luoda osaavaa tiimiä, ja jos he eivät onnistu siinä, niin ainakin Ferrari on yrittänyt, Irvine sanoo.
Muutoksia on tapahtunut myös konsernin johdossa. Moottoriurheiluhullun Luca di Montezemolon tilalle astui vuonna 2014 Sergio Marchionne, jonka osaaminen on enemmän markkinointipuolella.
– Arrivabenen paineet ovat valtavat. Yksi hänen ongelmistaan on se, ettei Marchionne ole autourheilumies, vaan bisnesmies. Formula ykkösissä voittaminen vaatii valtavasti. Hän (Marchionne) odottaa paljon ja ehkä liian nopeasti.