Ferrarin tallipäällikön Maurizio Arrivabenen lähdöstä kertovat huhut odottavat yhä vahvistusta, mutta yksi asia on ainakin varmaa: toimintatapa olisi varsin tyypillinen italialaistiimin lähihistorian huomioon ottaen.
MAINOS
USA:n F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: USA:n GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.35!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Sky Sportsin Saksan tv-kanava uutisoi lauantaina, että Ferrarilla olisi jo päätetty nostaa tekninen johtaja Mattia Binotto Arrivabenen paikalle kuluvan F1-kauden jälkeen.
Ferrari on kärsinyt syksyn aikana yllättävistä luotettavuusongelmista, jotka ovat sysänneet sen ulos sekä valmistajien että käytännössä myös kuljettajien MM-taistosta. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen on itsekin työskennellyt Ferrarilla eikä suoranaisesti yllättyisi, jos huhut tallipäällikön potkuista kävisivät toteen.
– Se on aika tyypillinen toimintatapa Ferrarille ja Italialle: jonkun pitää aina olla vastuussa, Oikarinen toteaa.
– Siellä etsitään hyvin nopeasti syyllistä. Sitten, kun sellainen on löydetty, hänen täytyy todistaa arvonsa. Jos hän ei tee sitä nopeasti, niin siihen otetaan jo seuraava tilalle.
Tällä vuosikymmenellä saman kohtalon ovat saaneet kokea myös Stefano Domenicali ja Marco Mattiacci, jotka potkittiin tallipäällikön paikalta peräjälkeen vuonna 2014.
Ferrarilla ollaan perinteisesti oltu epätavallisen kiinnostuneita siitä, mitä varsinkin Italian mediassa siitä kirjoitetaan, joten toimenpiteetkin saattavat olla populistisia.
– Tämä on näyttänyt ehkä yleisön ja median silmissä hyvältä, kun on tehty isoja liikkeitä, mutta käytännössä aina, kun teet organisaatiossa tuollaisia, siinä on kaksi ongelmaa, Oikarinen sanoo.
– Ensinnäkin tuot tilalle jonkun, jolla ei ole välttämättä historiaa asian parissa. Silloin voi toki tuoda uusiakin näkökulmia, mutta aina on vaara, että jokin jää huomaamatta.
– Toinen on se, että teet silloin muista organisaatiossa työskentelevistä todella varovaisia. He ajattelevat, että on parempi, ettei nosta päätään liian ylös, koska silloin on vaarassa joutua itse leikkuriin, Oikarinen jatkaa.
Binotton nostamisessa omat ongelmansa
Jo kesällä italialaismediassa kiersi huhu, jonka mukaan Ferrarin sisällä olisi käynnissä johtotason valtataistelu. Moottoriosaajana James Allisonin paikalle koko teknisen puolen pomoksi noussut Binotto oli tietojen mukaan kampeamassa Arrivabenea paikaltaan.
Binotto on persoonana varsin väritön Arrivabeen verrattuna, mutta Oikarisen mukaan hänen valitsemisensa olisi epävarma ratkaisu sisäisestikin.
– Olisi vaikea nähdä hänen ottavan koko tallin pyörittämistä harteilleen. Hänellä on pitkä historia moottoripuolella, muttei koko tallin vetämisessä, Oikarinen perustelee.
– Hän ei ole sellainen kuin esimerkiksi Christian Horner, joka oli vetänyt omaa talliaan ennen kuin tuli Red Bullille. On kuitenkin hyvin erilaista vetää yhtä osastoa kuin koko tallia.
Arrivabene tunnetaan ennen kaikkea Ferrarin tupakkasponsorin Marlboron edustajana, joka istui tärkeissä neuvottelupöydissä jo pitkään ennen tallipäälliköksi nousemistaan syksyllä 2014. Insinöörihistoriaa hänellä ei ole, mutta FIA:n toimintaan osallistumisesta sen sijaan paljonkin.