Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Tekevätkö ihmiset autoilleen jotain sellaisia muokkauksia, jotka eivät välttämättä ole viisaita?
Vastaus: Päivä pitenee ja kevät lähestyy. Perinteisesti kevätaurinko saa autokuumeen nousemaan. Mikäli oma elämäntilanne ei salli auton päivittämistä uudempaan, saattaa mieleen juolahtaa nykyisen auton piristäminen tavalla tai toisella. Tämä ei usein ole kuitenkaan kovin viisasta.
Lähtökohtaisesti auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla sellaisena kuin se on alun perin suunniteltu. Erilaiset jälkikäteen tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa erilaisia lieveilmiöitä auton ajettavuuteen, kestävyyteen ja turvallisuuteen.
Jos haluaa matalan auton, kannattaa ostaa sellainen, joka on jo alun perin tehtaalta toimitettu matalalla alustalla. Vastaavasti halutessaan ison tuumakoon leveät renkaat, kannattaa hankkia auto, jonka ohjausgeometria, pyöräntuenta ja muut alustaratkaisut ovat alun perin suunniteltu tällaisille renkaille. Sama logiikka pätee auton suorituskykyyn ja tehoon.
Rengaskoon kasvattaminen
Auton rekisteröintitodistuksessa on mainittu autonvalmistajan suosittelemat rengaskoot. Rengaskoon suurentaminen alkuperäistä suuremmaksi kiehtoo usein erityisesti ulkonäkösyistä. Yleensä renkaan tuumakoon suurentuessa sen profiili pienenee. Matalaprofiilisempi rengas joustaa korkeaprofiilista vähemmän, jolloin iskut välittyvät auton alustaan ja matkustamoon huomattavasti voimakkaampina kuin vakiorenkailla ajettaessa. Tämä altistaa usein auton alustan ja ohjauksen osat normaalia nopeammalle kulumiselle. Samalla kärsii myös matkustusmukavuus.
Matalaprofiilinen rengas on Suomen uraisilla teillä usein varsin epämukava ajettava. Hyvänkin auton ajo-ominaisuudet saa pilattua asentamalla siihen liian leveät renkaat. Auto alkaa vaellella urissa ja sitä joutuu koko ajan paimentamaan. Erityisesti kuluneena leveämpi rengas lähtee vesiliirtoon huomattavasti kapeampaa herkemmin.
Leveät matalaprofiilirenkaat kuluvat selkeästi kapeampaa alkuperäiskokoa nopeammin. Tämä ilmiö selittyy sillä, että matalaprofiilinen rengas lietsoo herkemmin urheilulliseen, renkaita kuluttavaan, ajotapaan ja usein niitä tulee asennettua nimenomaan tehokkaampiin autoihin. Myös renkaiden tuoteperhe-erot tuovat oman vaikutuksensa asiaan. Kun nopeamman kulumisen lisäksi huomioidaan leveämpien ja tuumakooltaan suurempien renkaiden kalliimpi hankintahinta, karkaavat rengaskustannukset helposti huomattavasti suuremmiksi kuin vakiokokoisilla renkailla ajettaessa.
Lastuttaminen
Auton moottorinohjausyksikön uudelleenohjelmointi voi piristää autoa sekä parantaa sen alavääntöä, suorituskykyä ja polttoainetaloutta. Vaikka moottorinoptimoinnin myötä kulutus putoaisi, voiman ja väännön lisääntyminen vaikuttavat helposti kuljettajan ajotapaan niin, että todellinen polttoaineenkulutus kasvaa alkuperäiseen verrattuna. Samalla usein kärsii myös ajamisen turvallisuus.
Virityssoftan asentaminen saattaa aiheuttaa ikävän yllätyksen takuunalaisen auton hajotessa. Softan asentaminen aiheuttaa todennäköisesti takuun raukeamisen ainakin moottorin, voimansiirron ja vaihteiston osalta.
Lisävalot
Autoa hankittaessa suosittelen ottamaan auton yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Näin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista. Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä kuin tilattavassa autossa. Moni uuden auton tilannut kuluttaja on joutunut karvaasti pettymään esimerkiksi uuden autonsa lisämaksullisiin led-valoihin, joissa ei ole välttämättä edes Suomen talvessa ehdottomia ajovalojen pesureita.
Jos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta.
Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa.
Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, on myös omiaan provosoimaan häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein lähes lasershown kaltaisia valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä.
Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja.