Yksi Helsingin suosituimmista paikoista sosiaalisessa mediassa on Helsinki-Vantaan lentokenttä. Some paljastaa myös helsinkiläisten juomamieltymyksiä: juopottelukuvia lähetellään eniten Kampista ja Kalliosta. Näistä ja muista sosiaalisen median Helsinki-trendeistä kertoo espanjalaistutkija Jesús López Baeza Kaupunkielämää Jätkäsaaressa -tapahtumassa maanantaina 3.9.2018.
Lisätietoa Kaupunkielämää Jätkäsaaressa -tapahtumasta 1.–9.9.2018
- Suomen Asuntomessujen sivuilta
- Asuntomessut-sovelluksesta, jonka voit ladata ilmaiseksi Appstoresta tai Google Play -kaupasta.
Instagramiin postataan Helsingistä juopottelukuvia eniten Kallion kaupunginosasta, paljastaa tutkija Jesús López Baezan sosiaalisen median tutkimus. Hän on kartoittanut Helsinki-aiheisia postauksia muun muassa Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Airbnb:ssä.
– Kamppi ja Kallio ovat paikkoja, joista postataan eniten alkoholin nauttimisesta seurassa. Kotona juomisesta sen sijaan postataan eniten kuvia muun muassa Pikku Huopalahden liepeiltä sekä Malminkartanosta, López Baeza kertoo.
Juomiskuvat ovat yksi sosiaalisen median trendi, joka määrittää sosiaalisen median antamaa Helsinki-kuvaa. López Baeza on tutkinut somemerkintöjä sekä niiden sisällön että sen perusteella, mistä sijainnista postaukset on tehty. Luonnollisesti muun muassa Helsingin Rautatieasema nousee yhdeksi intensiivisimmistä somepostausalueista.
– Yksittäisistä kohteista nousevat esille Hartwall Arena, Messukeskus ja Teatterimuseo.
Matkailuun keskittyvässä Swarm-applikaatiossa eniten merkintöjä tulee Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Swarm on sovellus, jossa henkilö merkitsee missä paikoissa hän on käynyt ja jakaa tiedon ystäviensä kanssa.
Kaupunkitutkimus jalkautuu -luennot Jätkäsaaressa:
- lukuisia aiheita maanantaista perjantaihin 1.–7.9.
- Esimerkiksi maanantaina 3.9. klo 14–16:
- Urbanization trends of the contemporary city Panu Lehtovuori, Tampere University of Technology / SPIN Unit
- Trends and hypes of Helsinki through the eyes of social media Jesús López Baeza. University of Alicante, Spain / SPIN Unit
- How philosophers can improve urban design? Michiru Nagatsu, University of Helsinki / SPIN Unit
- From the sanctuary to the high street: why street fronts matter Jacob Leonard Dibble, 1 = 2 Urban Design / SPIN Unit
- Kaupunkitutkimuksen koko ohjelman löydät täältä.
– Lisäksi muun muassa kauppakeskus Kamppi ja Sello ovat suosittuja paikkoja pääkaupunkiseudulla.
– Ruuan suhteen somessa näkyy sellainen trendi, että Helsingin keskustassa käydään eniten välimerellisissä ruokapaikoissa kuten espanjalaisissa ja turkkilaisissa ravintoloissa. Myös aasialaiset ravintolat vetävät väkeä. Tämä viittaisi siihen, että paikallista ja pikaruokaa vältellään.
López Baeza kertoo, että yksityisyydensuojalaeista johtuen postaajista ei saada kovin tarkkoja tietoja, mutta yleisesti ottaen tiedetään kuitenkin, että sosiaalista mediaa käyttävät eniten 12–35-vuotiaat – miehet ja naiset yhtä paljon. López Baeza näkee, että sosiaalisen median laajasta datasta voisi olla paljon hyötyä tulevaisuuden kaupunkisuunnittelussa.
– Tämäntyyppiset tutkimukset paljastavat suuntauksia, joita ei välttämättä muuten huomata kovin hyvin. Esimerkiksi lähiöalueita, joissa ei välttämättä ole mitään erityisiä kohteita tai nähtävyyksiä, mutta ne ovat luonnostaan suosittuja paikkoja.
– Mielestäni kaupungeista voi tehdä parempia paikkoja vasta kun tietää miten ihmiset oikeasti käyttäytyvät – missä hengailevat ja moneltako. Esimerkiksi uutta raitiolinjaa suunnitellessa ei kannata keskittyä vain siihen missä asuu eniten ihmisiä vaan siihen missä ihmiset viettävät eniten aikaansa.
López Baeza innostui kaupunkitutkimukseen oman kokemuksensa kautta.
– Opiskelin yliopistossa arkkitehtuuria ja viimeisinä vuosina aloin käyttää erittäin aktiivisesti muun muassa Instagramia. Laitoin muun muassa kuvia kotikadustani, jota kunnostettiin. Ennen ja jälkeen kuvien avulla sain paljon mielenkiintoista dataa ja aloin kiinnostua yhä enemmän siitä miten sosiaalista mediaa voisi hyödyntää kaupunkisuunnittelussa.