Viime viikolla julkaistu hollantilaisolut Heinekenin F1-sponsorisopimus on johtanut Euroopassa keskusteluun alkoholimainonnan kieltämisestä urheilussa.
MAINOS
Azerbaidzhanin GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 12.55 ja 16.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 15.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Euroopan alkoholipolitiikkaryhmittymän tietoverkko Eurocare vaatii kovempaa lainsäädäntöä Euroopan komissiolta ja sen jäseniltä.
- F1:sten pitäisi kysyä itseltään, että haluavatko he olla moottoriurheilu- vai alkoholibrändi, Eurocaren pääsihteeri Mariann Skar totesi Heinekenin 150 miljoonan dollarin F1-sopimusta koskevassa lausunnossaan.
- Jos sekä urheilu että juomanvalmistajat haluavat näyttäytyä vastuullisina toimialoina, heidän pitäisi katkaista tämä sopimus ja poistaa alkoholimainonta F1:sistä.
Eurocare julkaisi myös kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajalle Jean Todtille lähettämänsä kirjeen.
- Haluaisimme muistuttaa, että rattijuopumus on yksi isoimmista tappajista tiellä. Sen takia on huolestuttavaa, että F1-sarja on nyt tuomassa alkoholibrändin ja moottoriurheilun vain lähemmäs toisiaan, kirjeessä sanottiin.
- Haluaisimme pyytää, että otatte tämän asian tosissanne huomioon ja harkitsette sponsorisopimusten poistamista, kuten teitte tupakan kanssa (vuonna 2008).
Tällä hetkellä neljällä F1-tallilla on autoissaan alkoholimainoksia. F1-sarjan virallinen viski Johnnie Walker on puolestaan ollut esillä radanvarsimainoksissa vuodesta 2014 lähtien.
Heinekenin mukaan F1-yhteistyö on osa olutmerkin kampanjaa "Jos ajat, et koskaan juo".