Olutpanimon ja F1-sarjan miljoonasopimuksesta nousi kohu

GettyImages-539043536
Heinekenin johtokuntaan kuuluva Gianluca Di Tondo jutteli uudesta sopimuksesta Kanadan GP:n yhteydessä. 2016 Getty Images
Julkaistu 14.06.2016 12:32

MTV SPORT

Viime viikolla julkaistu hollantilaisolut Heinekenin F1-sponsorisopimus on johtanut Euroopassa keskusteluun alkoholimainonnan kieltämisestä urheilussa.

MAINOS

Azerbaidzhanin GP MTV Totalilla

Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 12.55 ja 16.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 15.55

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Euroopan alkoholipolitiikkaryhmittymän tietoverkko Eurocare vaatii kovempaa lainsäädäntöä Euroopan komissiolta ja sen jäseniltä.

- F1:sten pitäisi kysyä itseltään, että haluavatko he olla moottoriurheilu- vai alkoholibrändi, Eurocaren pääsihteeri Mariann Skar totesi Heinekenin 150 miljoonan dollarin F1-sopimusta koskevassa lausunnossaan.

- Jos sekä urheilu että juomanvalmistajat haluavat näyttäytyä vastuullisina toimialoina, heidän pitäisi katkaista tämä sopimus ja poistaa alkoholimainonta F1:sistä.

Eurocare julkaisi myös kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajalle Jean Todtille lähettämänsä kirjeen.

- Haluaisimme muistuttaa, että rattijuopumus on yksi isoimmista tappajista tiellä. Sen takia on huolestuttavaa, että F1-sarja on nyt tuomassa alkoholibrändin ja moottoriurheilun vain lähemmäs toisiaan, kirjeessä sanottiin.

- Haluaisimme pyytää, että otatte tämän asian tosissanne huomioon ja harkitsette sponsorisopimusten poistamista, kuten teitte tupakan kanssa (vuonna 2008).

Tällä hetkellä neljällä F1-tallilla on autoissaan alkoholimainoksia. F1-sarjan virallinen viski Johnnie Walker on puolestaan ollut esillä radanvarsimainoksissa vuodesta 2014 lähtien.

Heinekenin mukaan F1-yhteistyö on osa olutmerkin kampanjaa "Jos ajat, et koskaan juo".

Tuoreimmat aiheesta

F1