Syyttäjä vaatii sastamalalaiskoulun rehtorille sakkoja virkavelvollisuuden rikkomisesta, koska tämä nosti syyttäjän mukaan 18 oppilaan päättöarvosanaa omin päin.
Syyttäjä katsoo, että rehtori ei olisi saanut osallistua arviointiin, sillä perusopetusasetuksen mukaan oppilaan arvioinnista päättää opettaja. Haastehakemuksessa perustellaan syytettä niukasti.
Sylvään koulun rehtori Jari Andersson kiistää syyllistyneensä rikokseen. Rehtorin oman kirjallisen vastauksen mukaan hän antoi oppilaille arvosanan oppilaiden etujen mukaisesti huomioiden pitkän aikavälin suoritukset ja pitäytyi keskiarvojen mukaisissa numeroissa. Kyseisten oppilaiden opettaja oli hänen mukaansa vaihtunut peruskoulun viimeisenä vuotena, ja uusi opettaja oli laskenut oppilaiden arvosanoja merkittävästi.
Lisäksi rehtori sanoo, että hän pyrki varmistamaan oppilaiden oikeusturvan toteutumisen, sillä lasten opettajan opetus oli puutteellista, kokeet merkittävästi liian pitkiä ja opettajan tunteja suorastaan pelättiin koulussa.
"Pidän tehtyä rikosilmoitusta osin kiusaamisena"
Rehtori kirjoittaa kirjallisessa vastauksessaan suoraan, että opettaja ei osannut opettaa saati laatia kokeita oikein.
– Oppilaat ovat ahdistuneet merkittävästi (opettajan) tunneilla. Tämä tulee selkeästi esiin oppilaiden palautteissa. Opetuskielenä (opettaja) käyttää usein pelkästään vierasta kieltä. Kokeet oli laadittu siten, että vain harva pystyi annetun puutteellisen opetuksen jälkeen antamaan kelvollisia näyttöjä.
Rehtori sanoo, että hän ratkaisi tilanteen lopulta määräämällä uuden arvioinnin osan oppilaista kohdalla siten, että huomioitiin myös toisen pätevän opettajan arviointi. Hänen mukaansa kyse oli myös oppilaiden jatko-opiskelumahdollisuuksista ja yhdenvertaisesta kohtelusta.
– Korostan, että toimi on ollut ainutkertainen työhistoriani aikana. Pidän tehtyä rikosilmoitusta kaiken asian johdosta jo tehdyn osalta osin kiusaamisena ja tarkoitushakuisena toimintana, rehtori sanoo.