Yleisin kansanedustajaehdokkaiden nimeämä vaalirahoituksen lähde on oma raha. Säästöjään käyttää kolme neljästä ehdokkaasta. Enemmistö ehdokkaista saa myös puolueelta tai sen paikallisyhdistykseltä rahallista tukea vaalikampanjaansa.
MTV Uutiset selvitti ehdokkaiden vaalirahoitusta kysymällä siitä vaalikoneen yhteydessä. Rahoituksensa lähteitä avasi 80 prosenttia vastanneista. Viidesosa ei siis eritellyt, miltä kaikilta tahoilta rahallista tukea saa.
Vastauksissa ei eritelty, kuinka suuria summia eri tahoilta saadaan.
Puolueiden välillä on selkeitä eroja siinä, mistä rahaa saadaan. Esimerkiksi yritysten antama ja toisaalta ammattiyhdistysliikkeen tuki noudattavat perinteistä vasemmisto-oikeisto -akselia.
Oma raha, paras raha?
Enemmistö ehdokkaista käyttää vaalikampanjaansa myös omia säästöjään. Näin vastasi kolme neljästä ehdokkaasta. Lainaa kampanjaansa ottaa vain joka kymmenes.
Omia säästöjä käyttävien osuus on suurin vihreiden riveissä, lähes kaikki käyttävät niitä kampanjaansa. Vähiten niihin turvautuvat RKP:n edustajat, hieman alle puolet kertoo käyttävänsä omia säästöjä.
Toiseksi yleisin rahoitusmuoto on puolue.
Lähes kaikki RKP:n ehdokkaat saavat puoluerahaa
Eduskuntapuolueissa enemmistö ehdokkaista kertoo saavansa rahaa puolueeltaan tai sen piiri-tai paikallisjärjestöltä. Poikkeuksena vihreät, joista hieman alle puolet kertoo saavansa tukea omalta puolueelta. Sen sijaan RKP:n ehdokkaista lähes kaikki (97 prosenttia) saavat puolueelta tukea.
Rahaa keräyksillä ja lahjoituksina
Kolmanneksi yleisin tukitaho ovat yksityishenkilöt, ja lähes yhtä yleinen on rahankeräys. Kolmasosa ehdokkaista saa rahaa vähintään jompaakumpaa hyödyntäen.
Ahkerimpia rahankeräysten järjestäjiä ovat vihreät, heistä kaksi kolmasosaa käyttää tätä tukimuotoa. Myös vasemmistoliiton ehdokkaista enemmistö nimeää vaalirahan lähteekseen rahankeräykset. Vähiten eduskuntapuolueista niihin turvautuvat perussuomalaiset, heistä vain 14 prosenttia nimeää keräykset.
Yksityishenkilöiltä lahjoituksia muuten kuin rahankeräyksen kautta saa enemmistö kokoomuksen ja keskustan ehdokkaista. Sen sijaan kristillisdemokraateista tätä kautta tukea kertoo saavansa vain joka kymmenes.
Yritysten tukea saa joka neljäs, ay-tukea joka viides
Joka neljäs ehdokas kertoo saavansa tukea yhdeltä tai useammalta yritykseltä. Yritykset ovat siis useamman ehdokkaan tukena kuin ammattiliitot.
Merkittävin tuenlähde yritysmaailma on kokoomuksen ja keskustan ehdokkaille, heistä enemmistö kertoo saavansa tällaista tukea. Mutta yritysten tukea saa myös joka neljäs demariehdokas. Sen sijaan elinkeinoelämän etujärjestöiltä tukea saa vain neljä prosenttia ehdokkaista. Keskustan ehdokkaista näin vastaa kuitenkin 13 prosenttia.
Vasemmistolla vähemmän yhdistystukea
Joka viides ehdokas kertoo saavansa vaalirahoitusta tukiyhdistykseltä. Kokoomuksessa ja keskustassa tukiyhdistykset ovat suosituimpia, niiden ehdokkaista vähintään 40 prosenttia saa vaalitukea tätä kautta.
Sen sijaan puolueen lähipiiriin kuuluvien tai muiden yhdistysten ja säätiöiden osuus on hyvin pieni, alle kymmenen prosenttia ehdokkaista saa tätä kautta rahaa. Poikkeuksena on RKP, jonka ehdokkaista 44 prosenttia saa tukea puolueen lähipiirin säätiöiltä tai yhdistyksiltä.
Keskustaväessä ahkerimmat kauppamiehet
Tuote- tai taidemyyntiin tukeutuu 13 prosenttia ehdokkaista. Tukimuoto on suosituin keskustan ehdokkaiden piirissä, heistä joka kolmas saa vaalirahaa tätä kautta. Myös vihreistä ja kokoomuslaisista joka neljäs käyttää tätä rahoituskeinoa. Sen sijaan perussuomalaisten, RKP:n ja kristillisdemokraattien ehdokkaista korkeintaan viisi prosenttia myy taidetta tai muita tuotteita.
Kokoomuslaiset uskovat seminaareihin
Joka kymmenes ehdokas kertoo rahoittavansa vaalityötään seminaarien tuotoilla. Kokoomuksen ehdokkaista seminaarit mainitsee tuen lähteekseen reilu kolmannes. Myös RKP:n ehdokkaista joka neljäs käyttää seminaareja vaalirahoituksessaan.
Sen sijaan SDP:n ehdokkaista näin toimii vain joka kymmenes.
Kohti eduskuntaa pienellä budjetilla
Eduskuntaan vasta tähtääviä puolueita edustavat ehdokkaat ovat liikkeellä pienellä budjetilla. Siinä missä suurten puolueiden ehdokkailla budjetti voi olla kymmeniä tuhansia, eduskunnan ulkopuolisten puolueiden riveistä ponnistavat tekevät kampanjaa usein korkeintaan satasilla.
Sekä Itsenäisyyspuolueen, Muutos 2011:n että Piraattipuolueen ehdokkaiden päätukilähde on oma kukkaro. SKP sen sijaan tukee vastausten perusteella enemmistöä ehdokkaistaan. Suomen Työväenpuolueesta niin pieni osa vastasi tähän kysymykseen, ettei puoluekohtaista analyysia voi luotettavasti tehdä.
Yksityisiin lahjoituksiin tai rahankeräyksiin turvautuu vasta eduskuntaan yrittävien puolueiden ehdokkaista pienempi osa kuin eduskuntapuolueiden ehdokkaista keskimäärin.
Yrityksiltä saa tukea muutama prosentti Muutos 2011:n ja Itsenäisyyspuolueen ehdokkaista ja ammattiyhdistyksiltä puolestaan SKP:n ehdokkaista pieni vähemmistö.
Muutos 2011 -ehdokkaista joka viides saa rahaa tukiyhdistykseltään.
Sen sijaan muut säätiöt tai yhdistykset, tuotemyynti tai seminaarit eivät näiden puolueiden ehdokkaille tuloja juuri tuota.
Huomattava osa näiden puolueiden ehdokkaista ei myöskään vastannut kysymykseen, mistä rahat vaalityöhön tulevat.
Näistä lähteistä ehdokkaat saavat vaalirahaa
% vastaajista | |||||
Kaikki | Kok | Kesk | SDP | PS | |
Puolue tai sen piiri- tai paikallisjärjestö | 60% | 53% | 60% | 81% | 52% |
Omat säästöt | 78% | 86% | 90% | 71% | 89% |
Yksityishenkilöt, muu kuin rahankeräys | 38% | 61% | 59% | 51% | 37% |
Rahankeräys | 34% | 31% | 40% | 39% | 14% |
Otan lainaa | 9% | 11% | 24% | 7% | 13% |
Yritys tai yritykset | 23% | 62% | 52% | 26% | 18% |
Ammattiliitto tai -yhdistys | 18% | 7% | 8% | 61% | 11% |
Elinkeinoelämän etujärjestö | 4% | 9% | 13% | 5% | 2% |
Tukiyhdistys | 22% | 49% | 40% | 28% | 32% |
Puolueen lähipiirin yhdistys tai säätiö | 7% | 10% | 2% | 11% | 1% |
Muu yhdistys tai säätiö | 3% | 5% | 4% | 6% | 1% |
Tuote-tai taidemyynti | 13% | 23% | 31% | 8% | 5% |
Seminaarit | 10% | 37% | 15% | 12% | 2% |
Ei kerro tukitahojaan | 22% | 12% | 11% | 13% | 22% |
% vastaajista | ||||
Vas. | Vihr. | KD | RKP | |
Puolue tai sen piiri- tai paikallisjärjestö | 79% | 48% | 88% | 97% |
Omat säästöt | 64% | 96% | 69% | 47% |
Yksityishenkilöt, muu kuin rahankeräys | 33% | 43% | 10% | 36% |
Rahankeräys | 53% | 66% | 30% | 18% |
Otan lainaa | 3% | 12% | 3% | 2% |
Yritys tai yritykset | 6% | 13% | 5% | 20% |
Ammattiliitto tai -yhdistys | 56% | 3% | 1% | 6% |
Elinkeinoelämän etujärjestö | 0% | 1% | 1% | 3% |
Tukiyhdistys | 10% | 7% | 5% | 32% |
Puolueen lähipiirin yhdistys tai säätiö | 18% | 2% | 1% | 44% |
Muu yhdistys tai säätiö | 5% | 3% | 0% | 8% |
Tuote-tai taidemyynti | 13% | 25% | 3% | 3% |
Seminaarit | 1% | 4% | 0% | 26% |
Ei kerro tukitahojaan | 19% | 7% | 20% | 29% |
% vastaajista | ||||
IPU | M2011 | SKP | PIR | |
Puolue tai sen piiri- tai paikallisjärjestö | 11% | 6% | 75% | 11% |
Omat säästöt | 70% | 76% | 59% | 89% |
Yksityishenkilöt, muu kuin rahankeräys | 16% | 22% | 14% | 15% |
Rahankeräys | 8% | 14% | 4% | 14% |
Otan lainaa | 4% | 8% | 0% | 2% |
Yritys tai yritykset | 5% | 6% | 0% | 0% |
Ammattiliitto tai -yhdistys | 0% | 0% | 8% | 2% |
Elinkeinoelämän etujärjestö | 0% | 0% | 0% | 0% |
Tukiyhdistys | 3% | 18% | 2% | 0% |
Puolueen lähipiirin yhdistys tai säätiö | 3% | 4% | 0% | 3% |
Muu yhdistys tai säätiö | 0% | 0% | 0% | 0% |
Tuote-tai taidemyynti | 3% | 2% | 2% | 0% |
Seminaarit | 1% | 0% | 0% | 0% |
Ei kerro tukitahojaan | 48% | 29% | 49% | 37% |
Vastaajat saivat valita yhden tai useamman vaihtoehdon kysymykseen: "Valitse kaikki tahot joilta saat rahallista tukea vaalikampanjaasi"