Suomalainen matkailuyrittäjä on yrittänyt saada venäläisten hallussa olevaa risteilyalustaan takaisin jo kahden vuoden ajan. Venäjän tulli vaatii yrittäjältä 2,7 miljoonan ruplan korvauksia. Asiasta ei ole päästy yksimielisyyteen Venäjän ulosottoviranomaisen kanssa ja alusta ei voida palauttaa ennen kiistan ratkeamista.
Kesäkuussa 2017 haminalainen matkailuyrittäjä Jarmo Ahonen oli kuljettamassa suomalaisia sotahistorian harrastajia Viipurinlahden risteilyllä, kun hänen aluksensa pysäytettiin. Viranomaiset tulivat aluksen luokse veneillään ja ohjasivat hänet Tervasaaren satamaan Viipuriin. Matkustajat jätettiin Uuraaseen ja alus otettiin venäläisviranomaisten haltuun.
– Siinä tehtiin normaali aluksen tarkistus ja ilmoitettiin, että alusta ei enää voi viedä pois. Sitten saapui tullin vene paikalle ja tullin viranomaiset ilmoittivat, että heillä on määräys pidättää minut, vaikka kaiken piti olla kunnossa, Ahonen ihmettelee.
Epämääräistä pidätystä seurasivat rankat kuulustelut
Ahonen jätettiin pimentoon pidätyksen syistä. Venäläisviranomaiset eivät myöskään kertoneet, miksi alusta ei saanut kuljettaa pois Venäjän aluevesiltä.
– Utelin heiltä, mihin tämä pidätysmääräys perustui. He sanoivat, ettei heillä ole valtuuksia sitä sanoa. Luulen, että joku oli tehnyt minusta ilmoituksen, koska kyseessä on iso vene, jolla on A-oikeudet Suomessa. Ensimmäinen syytös oli, että myisimme alkoholia siellä. Sitä tutkittiin ja seuraavana päivänä heille selvisi, että emme ole myyneet.
Ahosta kuulusteltiin myös ”kabotaasista” epäiltynä. Se tarkoittaa luvatonta sisäisen liikenteen harjoittamista toisen valtion alueella. Ahonen pitää väitteitä omituisena.
– Se on kaikki aivan tekaistua. Tämä ei missään nimessä täytä kabotaasin tunnusmerkkejä. Jos joku kuljettaa ketä tahansa missä tahansa ilman maksua, niin en ymmärrä, missä vaiheessa se muuttuu kabotaasiksi.
Kuulusteluja käytiin Charlotte-aluksen yläsalongissa. Ne kestivät liki 15 tuntia.
– Kuulustelu alkoi kahden aikaan päivällä siinä laiturilla. Kello oli noin 20 vaille viisi aamulla, kun se tivoli loppui.
Puolen yön aikaan paikan päälle saapui tulkki. Ahonen puhuu myös itse venäjää, mutta hän koki, että kuulustelut etenisivät nopeammin tulkin avustuksella.
– Paremmin osasin silti venäjää, kun se tulkki suomea, hän puuskahtaa.
Ahonen suhtautuu kummallisen pitkiin kuulusteluihin ymmärtäväisesti.
– Kuulustelijat siinä vaihtuivat parin tunnin välein. Ei siinä painostusta ollut. Työtään he vain tekivät. Haluaisin vain tietää, kuka tämän määräyksen antoi, koska ei se näiden kuulustelijoiden idea ollut. Se on tullut jostakin ylemmältä taholta.
Lopulta Ahonen päästettiin vapaaksi odottamaan syytettä. Charlotte-risteilijä jäi Viipuriin.
"Epäilen pidätyksen olleen kostotoimenpide"
Ahonen hankki tuttavansa kautta venäläisen asianajajan, Andrei Ahremtšikin. Hänen mukaansa Ahonen ei voi enää joutua asiasta rikosoikeudelliseen vastuuseen, koska rikossyytettä ei ole saatu nostettua kahden vuoden määräajassa.
Ahonen epäilee pidätyksen ja aluksen haltuunoton motiiveja.
– Epäilen, että se oli jonkinlainen kostotoimenpide, mikä lähti siitä Saimaan kanavan salakuljetuksesta, mutta en osaa sanoa, mikä on totuus. Tiedän yhden liikennöitsijän, joka on ajanut vuosikausia autoa siellä näille kanavaristeilyille ja hänestä tehtiin ihan samalla tavalla ilmoitus ilman perusteita, hän spekuloi.
”Mitä nyt tapahtuu, on hyvä kysymys”
Viipurin tulli ja ulosottovirasto ovat ajautuneet riitoihin keskenään siitä, paljonko Ahosen pitäisi maksaa saadakseen aluksensa takaisin. Viipurin tulli vaatii Ahoselta 2,7 miljoonaa ruplaa eli noin 37 500 euroa, kun ulosottoviranomaisten mukaan noin neljäsosa siitä olisi riittävä summa.
– Se, mitä nyt tulee tapahtumaan, on hyvä kysymys. Näiden kahden viranomaisen välinen valitusaika on rauennut. Se on sitten oikeuden ratkaistava, viedäänkö tämä oikeuteen. Miten se sitten siitä etenee, sitä en osaa sanoa.
Tapaus herättää kysymyksen, olisiko kaikki vain venäläisten rahastusyritystä.
– Enpä osaa sanoa, mutta sellaiselta se nyt haiskahtaa, kun kahteen vuoteen ei ole löydetty pätevää syytä, mistä minua syytettäisiin. Ymmärtäisin, jos olisin tehnyt selkeän virheen. Mutta tämä kyllä tuntuu oikeustajuni vastaiselta, kun rikosta ei ole tapahtunut, mutta siitä huolimatta pitäisi maksaa tuollainen summa. Nyt tämä hassutus on jatkunut jo kaksi vuotta, enkä edelleenkään tiedä, mitä olen tehnyt väärin.
Hän pitää omituisena sitä, että yksikään suomalaisviranomainen ei ole halunnut auttaa asiassa.
– Sieltä ei tule minkäänlaista vastausta. Muutama kansanedustaja on ottanut yhteyttä ja sen on jäänyt sille tasolle. Tämä ei kuulu ulkoministerille, ei presidentille, eikä meidän lähetystöllemme. Tällaisiin asioihin ei haluta ottaa kantaa.
Charlotte happanee jo kolmatta kesää Viipurissa
Tällä hetkellä Charlotte-laiva makaa kolmatta kesää Viipurin satamassa. Aluksen vuosihuollot, kuten maalaus ja hiekkapuhallus, ovat tekemättä.
– Se tekee todella huonoa alukselle. Kaikki puuosat, mitkä eivät ole umpitammea, ovat piloilla, koska niitä ei ole lakattu. Nyt se on sitten kaksi vuotta siellä satamassa maannut. Jos se sieltä joskus saadaan pois, niin siinä on hirveä ja kallis työ, Ahonen harmittelee.