Suomenlahden kaapelivaurioihin liittyvän Eagle S -tankkerin varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg kritisoi viranomaisten toimia voimakkaasti. Nyt hän kommentoi MTV:lle "Venäjän kätyri " -väitteitä.
Ljungberg kertoi MTV Uutisille maanantaina, että miehistöä on kuultu ilman oikeudellista apua. Asianajaja on jutellut laivan päällikön kanssa, mutta ei miehistön.
– Minulle on myös kerrottu, että miehistö olisi jossain vaiheessa pyytänyt, että pääsisi hytteihinsä nukkumaan. Se ei ole kuulemma tutkinnallisista syistä käynyt.
Aluksen takavarikon kumoamista vaativa hakemus tuli maanantaina vireille Helsingin käräjäoikeudessa. Ljungberg on luonnehtinut takavarikkoa aiemmin "kaappaukseksi".
Ljungbergin toiminta laivan omistavan varustamon asianajajana on herättänyt keskustelua ja kritiikkiä siitä, miksi hän ajaa Venäjän varjolaivastoon epäillysti kuuluvan aluksen asiaa. Keskustelu asian ympärillä käy kiivaana esimerkiksi viestipalvelu X:ssä.
Hänen itsensä mukaan asia on kasvanut tarpeettoman suuriin mittasuhteisiin.
– Mitenköhän asian nyt fiksusti muotoilisi, mutta tämä on jotenkin päässyt isosti laukalle, todella isosti. Minun toimeksiantoni ei tule todellakaan Venäjältä, Ljungberg sanoo MTV:lle.
Mistä se sitten tulee?
– Varustamolta. Noita tankkereita on kulkenut kymmeniä vuosia tuossa Suomenlahdella kymmeniä päivässä. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Nyt sattuneesta syystä asiaa on mietitty, että tarvitsisi tehdä jotain.
Miten varustamo on keksinyt ottaa yhteyttä juuri sinuun?
– Varustamo on minulle todellakin täysin tuntematon. Eli jos vähän käyttää hoksottimia niin, kyllä vaan.
Eli Suomessa ei ole kovin montaa merioikeuteen erikoistunutta asianajajaa?
– Ei meitä hirveästi ole, mutta joitakin kyllä.
Tarkoitatko sitä, että tämä on sinulle aivan tavanomainen toimeksianto?
– Suomessa ei ole niin paljoa öljytankkereihin liittyviä asioita, kun meillä ei ole paljoa öljynjalostustoimintaa.
Edusti venäläisvarustamoa 10 vuotta sitten
Esimerkiksi viestipalvelu X:ssä on nostettu esiin noin kymmenen vuoden takainen tapaus, jossa Ljungberg edusti venäläistä varustamoa, jonka alus joutui auto- ja kuljetusalan liitto AKT:n työtaistelutoimenpiteiden kohteeksi Tornion satamassa. AKT:n Tornion osaston pääluottamusmies sai varustamolta uhkauskirjeeksi kokemansa sähköpostin.
Ljungberg sanoo, ettei vanhalla tapauksella ole mitään tekemistä Eagle S:n asian kanssa.
– Kaiken maailman rantojen miehet, salaliittoihmiset, voivat keksiä mitä vaan. Se on tämän luokan spekulaatiota, mitä nyt ilmassa on.
Olet siis edustanut vuosien varrella myös monia muita varustamoita, etkä pelkästään tätä venäläistä?
– Kyllä.
Miehistön jäseniä matkustuskieltoon
Keskusrikospoliisi on jatkanut Suomenlahden kaapelivaurioihin liittyvää esitutkintaa.
Maanantai-iltana se kertoi kuulleensa päivän aikana kaapelien rikkomisesta epäillyn Eagle S -säiliöaluksen miehistöä.
Epäillyt rikosnimikkeet ovat törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Aluksen epäillään raahanneen ankkuriaan meren pohjassa rikkoneen sillä Suomen ja Viron välisen Estlink 2 -sähkökaapelin. Lisäksi kolme tietoliikennekaapelia on vaurioitunut.
Poliisin mukaan miehistön kuulemisilla halutaan muodostaa kokonaiskuva siitä, mitä aluksella on tapahtunut ja kuulemiset ovat sujuneet hyvässä yhteistyössä.
– Viranomaiset huolehtivat sekä aluksen että miehistön huollosta tutkintatoimien ajan, kertoo rikoskomisario Elina Katajamäki Keskusrikospoliisista.
Tiistaina KRP täydensi, että seitsemän miehistön jäsentä on matkustuskiellossa ja vedenalaiset tutkimukset on aloitettu uudelleen.
Lue lisää: Poliisi: Eagle S -aluksen miehistöä matkustuskieltoon
Lisäksi alukselta on takavarikoitu laitteistoa, joka liittyy aluksen kulkuun ja laitteiston sisältämää materiaalia analysoidaan.
– Vedenalaiset tutkimukset ovat olleet keskeytyksessä tänään muun muassa haastavien sääolosuhteiden vuoksi, Katajamäki sanoo.