Onko Bemarisi moottori valmistettu Münchenissä? Jonain päivänä sellaisesta harvinaisuudesta saatetaan pitää kiinni kynsin hampain

Saksalainen BMW aikoo lopettaa polttomoottoreiden valmistamisen päätehtaallaan vuoden 2024 loppuun mennessä. Polttomoottoriautojen kasaaminen kuitenkin jatkuu Münchenissä myös tämän jälkeen.

Vaikka BMW ei olekaan hylkäämässä polttomoottoriautoja aivan niin kunnianhimoisessa aikataulussa kuin esimerkiksi Audi tai Volvo, ei se ole myöskään toimeton sivustaseuraaja, vaikka sen sähköistymissuunnitelmia on arvosteltukin.

Baijerilaisvalmistajan tavoitteena on, että puolet sen globaalista myynnistä on vuonna 2030 peräisin täyssähköautoista. Tätä tavoitetta tullaan edistämään lopettamalla polttomoottoreiden valmistaminen päätehtaalla Saksassa vuoden 2024 aikana ja keskittymällä sähköön.

– Tällä hetkellä Münchenissä valmistettavien polttomoottoreiden tuotanto siirtyy tulevaisuudessa Itävaltaan ja Isoon-Britanniaan, BMW:n tuotantojohtaja Milan Nedeljkovic totesi uutistoimisto Reutersille.

Valtaosa tuotannosta on siirtymässä Itävaltaan, mutta esimerkiksi Rolls-Roycen kahdeksan- ja kaksitoistasylinteriset rakennetaan tulevaisuudessa Englannin Hams Hallissa Münchenin sijaan. BMW omistaa brittiläisen luksusautovalmistajan. Tällä hetkellä Hams Hallista tulee pienempiä polttomoottoreita BMW:n ja Minin autoihin.

Polttomoottoriautot itsessään eivät ole vielä katoamassa yhtiön pääkallopaikalta mihinkään, sillä autojen kokoamista jatketaan Münchenissä vuoden 2024 jälkeenkin.

Yksi Bemarin kovimmista kirittäjistä, Mercedes-Benz, aikoo luopua polttomoottoreista vuoden 2030 aikana kaikilla niillä markkinoilla, missä se on yhtiön arvion mukaan mahdollista.

Volkswagen-konsernin rahantekokone Audi on jo ilmoittanut luopuvansa polttomoottoriautojen myynnistä kokonaan vuoteen 2033 mennessä ja esittelevänsä jo vuodesta 2026 alkaen pelkkiä täyssähköautoja.

Lähteet: BMW, Reuters

Lue myös:

    Uusimmat