Onko haaveissa matka USA:n teillä? Näin varaudut road tripille

kysy liikenneturvallisuudesta teppo
Julkaistu 30.06.2017 17:58

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten varautua USA:n roadtripille?

Vastaus: Onko haaveissa road trip lähitulevaisuudessa? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa vinkkejä, joita kannattaa matkaa suunniteltaessa ja sen aikana huomioida.

Matkan huolellinen etukäteissuunnittelu on tärkeää. Aikatauluun kannattaa jättää väljyyttä, koska matkan aikana löytyy aina paljon mielenkiintoisia kohteita, joissa on mukava poiketa. Liian pitkät päivämatkat pakottavat ajamaan moottoriteillä, joilla matka kyllä joutuu, mutta maisemat ovat välillä varsin yksitoikkoisia. Itse olen pyrkinyt suosimaan pienempiä teitä, jotka kulkevat kylien läpi. Eteneminen on tällöin kyllä hidasta, mutta maisemat huomattavasti moottoriteitä mielenkiintoisempia.

Mikäli aikataulusta haluaa todella väljän, voi majoitukset jättää varaamatta etukäteen ja ottaa ne lennosta matkan aikana. Ainakin omalla kohdallani tämä on toiminut – toki joskus voi käydä huono tuuri ja majoitus olla kiven alla sitä tarvittaessa.

Auton vuokraaminen

Suosittelen vuokraamaan auton hyvissä ajoin etukäteen Suomesta käsin. Pääsääntöisesti hinnoittelukäytäntö tuntuu vuokraamosta riippumatta olevan sellainen, että mitä aiemmin auton varaa, sitä edullisemmin sen saa. Sopimalla auton palautuksen samaan paikkaan, josta se on otettu käyttöön, säästää tuntuvasti. Nykyisin on tarjolla myös erilaisia nettipalveluita, joiden avulla pystyy helposti vertailemaan eri vuokraamoiden hintoja ja tekemään varauksen.

Auto kannattaa vuokrata ilman kilometrirajaa, jolloin alkuperäisestä reittisuunnitelmasta voi tarvittaessa poiketa. Tämä tuo oman joustavuutensa matkan tekoon sillä matkan varrella tulee aina vastaan kaikkea mielenkiintoista, joka helposti edellyttää poikkeamista alkuperäiseltä reitiltä.

Autoon kannattaa ottaa mahdollisimman kattava vakuutusturva, ilman omavastuuta. Autovuokraamot opastavat asiassa mielellään. Kattavan vakuutusturvan ansiosta välttyy muun muassa parkkipaikkastressiltä eli ei tarvitse koko ajan jännittää maksumieheksi joutumista, jos joku tölväisee autoa parkkipaikalla sen ollessa pysäköitynä.

Autoa noudettaessa on heti vuokraamon pihalla syytä tarkastaa, onko autossa vaurioita. Mikäli on, niistä tulee raportoida vuokraamon henkilökunnalle ennen lähtöä, etteivät ne mene omaan piikkiin.

Kaikkein pienintä autoa en suosittele vuokraamaan esimerkiksi USA:n road tripille, sillä yleisesti USA:ssa suositaan melko isoja autoja. Kuljettajan tulee esittää ajokorttinsa vuokraamossa. AAA (American Automobile Association) suosittelee kansainvälisen ajokortin mukaan ottamista. Kansainvälisen ajokortin (ja USA-liitteen) saa Suomessa hankittua Autoliiton kautta. Korttihakemus kannattaa laittaa vireille hyvissä ajoin ennen matkalle lähtöä.

DSC06704

Navigaattori

Navigaattori on aivan ehdoton apuväline monikaistaisten moottoriteiden monimutkaisissa liittymissä. Sen avulla vältetään monta perheriitaa. Navigaattorin saa autovuokraamosta (kovaan) lisähintaan. Monesti järkevämpi vaihtoehto on päivittää omaan navigaattoriin kohdemaan karttapaketti ja ottaa se mukaan.

Suosittelen oman, tutun, navigaattorin päivittämistä ja mukaanottoa. Vieras vuokranavigaattori tuo omia haasteitaan, koska sen käyttöliittymä ja ohjeistus poikkeavat omasta, tutusta ja turvallisesta. Lisäksi vuokraamoiden navigaattorit ovat usein myös varsin huonossa kunnossa. Erityisen paljon ongelmia minulla on ollut vuokranavigaattorien latausjohtojen kanssa. Tuntuu, että ne ovat lähes poikkeuksetta viallisia.

Navigaattori kannattaa virittää toimintaan heti autovuokraamolla. Samalla tulee testattua, että myös auton tupakansytyttimen pistokkeeseen varmasti tulee virtaa.  

Navigaattori ei korvaa tiekarttaa

Myös asiallinen tiekartta on syytä ottaa matkaan mukaan. Reitti kannattaa suunnitella etukäteen kartasta tai reittiohjelmalla ja syöttää sen jälkeen navigaattoriin haluamansa välietapit. Näin navigaattorin saa ajattamaan juuri kyseistä reittiä.

Itse olen pari kertaa ajanut harhaan pitkissä tunneleissa, joissa on liittymiä. Kun navigaattori menettää yhteyden satelliittiin tunneliin ajettaessa, se ei myöskään neuvo kääntymään tunnelin sisällä olevasta liittymästä.

Näiltä harhaan ajoilta voi välttyä parhaiten seuraamalla reittiä ja tienumeroita myös karttaa apuna käyttäen.

Kuva_4

Tankkaaminen

Autovuokraamosta on syytä myös selvittää, mitä polttoainetta autoon kuuluu tankata. Tätä tietoa harvoin löytyy vuokra-auton polttoaineentäyttöaukon korkista tai kannesta – valitettavasti. Polttoaineet ovat USA:ssa selkeästi matalaoktaanisempia kuin Suomessa.

Eri maiden huoltoasemakäytännöt on syytä selvittää etukäteen. Esimerkiksi USA:n huoltoasemilla on käytäntö, että polttoaine maksetaan ennen tankkaamista. Tarvittavaa rahamäärää on vaikea arvioida, koska hinnat ovat gallonoissa ja polttoaine huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Tankkaajan kannattaakin etukäteen maksaa huoltoaseman kassalle varmasti riittävä summa ja sopia kassan kanssa, että palauttavat loppurahat tankkauksen jälkeen.

Korttiautomaateilla tankattaessa on oltava tarkkana. Automaatti saattaa tankkauksen yhteydessä tarjota lisäpalveluja, kuten autopesuja yms. Itse koin käteismaksun sisälle asemalle helpoimpana ja riskittömimpänä vaihtoehtona.

Tiemaksut

Tiemaksut USA:ssa ovat edullisia. Niiden hoitamiseen on kaksi erilaista mahdollisuutta: e-ZPass ja käteinen. E-ZPass järjestelmän käytöstä on sovittava etukäteen autovuokraamon kanssa. Mikäli sen päättää ottaa käyttöön, käännetään auton tuulilasilla oleva tunnistinlätkä auki. Tällöin tiemaksut veloitetaan jälkikäteen luottokortilta.

Itse olen pitänyt lätkän kiinni ja maksanut tiemaksut käteisellä. Kannattaa varata kolikoita ja pieniä seteleitä mukaan maksutapahtuman helpottamiseksi.

Tiemaksupisteillä ovat omat kaistansa käteisellä maksaville ja e-ZPassia käyttäville. Joillakin tieosuuksilla tiemaksu maksetaan kyseiselle tielle ajettaessa. Toisilla tieosuuksilla saa vain tien alkupäässä lipukkeen, joka palautetaan maksupisteelle tieltä poistuttaessa. Tällöin maksu määräytyy ajetun matkan mukaan. Eri poistumispisteiden hinnat ovat yleensä näkyvillä lipukkeessa.

Kuva_2

Poikkeavia sääntöjä

Ennen matkalle lähtöä kannattaa tutustua paikallisiin liikennesääntöihin.

USA:ssa on käytössä paljon risteyksiä, joissa on joka suunnasta lähestyttäessä STOP-merkki. Tällöin STOP-merkin alapuolella on lisäkilpi ”All Way” tai ”4-way”. Kaikista suunnista lähestyvien autoilijoiden on pysähdyttävä. Käytäntö on, että risteykseen ensin pysähtynyt saa ajaa ensin, siitä riippumatta, minne on menossa. Risteystyyppi vaikuttaa toimivalta ja turvalliselta. Siihen, miten mahdollisen vahingon sattuessa syyllisyys määritellään tai toteennäytetään, en uskalla ottaa kantaa.

Keltaiset koulubussit erottuvat katukuvasta iloisesti. Koulubussit pysähtyvät keskelle kaistaa. Bussin vasemmalta puolelta aukeaa STOP-merkit näkyviin sekä edestä että takaa lähestyville. Samalla myös bussin katonrajassa alkavat pyöreät punaiset valot vilkkua. Koulubussia ei näin ollen saa ohittaa eikä kohdata. Lapset on selkeästi totutettu siihen, että bussin jättäessä heidät pois kyydistä, tie on suljettu ja sen ylittäminen on turvallista.

Liikennevaloissa huomiota herättää – tai oikeastaan ei herätä – valojen vaihtuminen vihreäksi. Suomessa syttyy punaisen valon kanssa yhtä aikaa keltainen valo ja vasta sitten valo vaihtuu vihreäksi. USA:ssa vaihtuminen tapahtui suoraan punaisesta vihreäksi. Muutaman kerran valon vaihtuminen on jäänyt itseltä huomaamatta, kunnes takana oleva on siitä kohteliaasti äänimerkillä huomauttanut.

Joissakin osavaltioissa on myös sallittu oikealle kääntyminen punaisen liikennevalon palaessa, ellei sitä ole liikennemerkein erikseen kielletty. Tämä edellyttää kuitenkin pysähtymistä ennen kääntymistä. Jos ei ole aivan varma siitä, mikä käytäntö on juuri kyseisessä osavaltiossa, kannattaa jäädä valoihin odottamaan. Käytäntö kyllä selviää varsin nopeasti muiden autoilijoiden ansiosta.

Kuva_6

teppoboxi

---

5:32img

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen